Första öppna samrådet om Ostlänken

Nästa måndag håller Trafikverket ett första samråd om Ostlänken med allmänheten om delsträckan genom Trosa kommun. – Vi vill få in synpunkter från medborgare med lokalkännedom, säger Jonas Forsman, projektledare på Trafikverket.

Vagnhärad2015-11-20 10:09

Många har väntat på besked om var Ostlänken ska dras och nu är det äntligen dags för det första samrådet med allmänheten. Måndagen den 23 november har Trafikverket öppet hus i Hedebyskolans matsal. Med start klockan 16 och fyra timmar framåt finns chansen att se och lämna synpunkter på förslaget på sträckningen av Ostlänken genom Trosa kommun.

– Tanken är att så fort som möjligt gå ut med ett förslag på linjesträckning. Det är inte bara ett informationsmöte, utan vi är angelägna om att ha tid att diskutera och få in synpunkter från medborgare med lokalkännedom, säger Jonas Forsman, projektledare på Trafikverket för Ostlänkens delprojekt Södertälje/Trosa.

Synpunkterna kommer att fångas upp och dokumenteras i samrådsredogörelsen.

– Vi kommer att analysera dem och se vad vi ska göra för förändringar. Det finns fortfarande möjligheter för enskilda medborgare att påverka, säger Jonas Forsman.

Under eftermiddagen och kvällen kommer Jonas Forsman att ge en övergripande information på cirka femton minuter, en gång i timmen. Däremellan finns möjlighet att ställa frågor och tala med flera av Trafikverkets representanter från projekt Ostlänken. Specialister inom markförhandling, buller, miljö och landskap, teknik och planering av järnväg kommer att finnas på plats och man ska kunna gå runt på olika stationer, beroende på vad man är intresserad av.

– Det finns ju till exempel även indirekta effekter av buller som man kan bli drabbad av även om man bor utanför korridoren, säger Jonas Forsman.

Inför öppet hus har Trafikverket tagit kontakt med de som är starkast berörda av linjesträckningen för enskilda samtal.

– De vill vi prata med i lugn och ro. Att vi har gjort en analys skrämmer en del medborgare, de tror att det då redan är bestämt. Men ett förslag måste vara tydligt för att man ska kunna ge konkret kritik. Det här är fortfarande bara ett förslag, vi börjar här, säger Jonas Forsman.

Det är alltså fortfarande en lång väg kvar innan rälsen för Ostlänken ligger på plats. Nästa stora milstolpe är om cirka ett år då sträckan ska vara projekterad detaljerat, med storlek på markanspråk, beräknade miljökonsekvenser och vilka åtgärder som behövs för buller. Länsstyrelsen ska sedan granska miljökonsekvensbeskrivningen och när den är godkänd går planen till prövning. Järnvägsplanen, som kan jämföras med en kommunal detaljplan, beräknas ställas ut för granskning våren 2017.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!