Det var tidigt på onsdagsmorgonen som en lokförare fick slå stopp på tåget efter att ha upptäckt en större sten precis intill spåret.
"Vi beklagar detta men det är svårt för oss att kontrollera vart stenar rullar på grund av väderlek och annat", löd sista utropet i tågets högtalare innan tågresenärerna var på resande fot igen.
– Jag har ingen exakt uppgift om hur stor stenen var men i alla fall tillräckligt stor för att lokföraren inte skulle kunna lyfta bort den men däremot klarade av att rulla bort den från spåret, sa Katarina Wolffram som är presskontakt hos Trafikverket, på förmiddagen.
Eftersom det finns berg i området behövde Trafikverket försäkra sig om att det inte kommer att ramla ner fler stenar på spåret. För det uppdraget blixtinkallades geologer.
Under tiden begränsades hastigheten på sträckan mellan Vagnhärad och Nyköping vilket förde med sig förseningar.
– Framför allt för tågvändningar, alltså tåg som når sin slutstation och ska vända för att gå tillbaka. För att komma ikapp tidtabellen kan det bli fråga om att inställda tåg under dagen, trodde Katarina Wolffram då.
Hon fortsätter:
– Vi måste ta det säkra före det osäkra och undersöka berget. Det kan hända att det efter vintern har kommit in vatten i sprickor som frusit och sprängt loss flera större stenar som måste rensas bort. Trafiken hänger helt på vad geologen hittar när han kommer dit.
SN:s reporter på plats berättar att det är ett större stenblock som har lossnat och slagit i rälsen. Vid 11-tiden var två geologer från entreprenören Bergab framme.
De har undersökt platsen och bedömningen är att det inte finns någon risk för fler ras i området.
Geologerna var färdiga med arbetet vid 11-30-tiden och lämnade då spårområdet.
– Det var inget litet block och det händer lite då och då att sådant här händer, säger en av geologerna på plats, Sandra Gdaniec.
Sandra Gdaniecs och kollegan Mehdi Ghaedis arbete riktades in på att säkerställa att inte fler block kunde rasa ner och störa eller till och med skada tågen på sträckan.
– Vi tittade närmare på bergskärningen och knackade med spett och bedömer att det inte finns någon risk att mer berg kommer att lossna. Blocket som lossnade hade inget stöd i botten, och med vatten och snö som fryser och tinar kan delar av berget bli instabilt vilket leder till att det lossnar bit, förklarar Sandra Gdaniec.
Men det är enligt henne sällsynt med större ras.
– Trafikverket utför regelbundna inspektioner och förvaltar bergskärningar längs med spåren väl.
Så fort geologerna utfört sitt jobb kunde de kontakta Trafikverket och ge dem grönt ljus att släppa på tågtrafiken i normal hastighet igen.
Lokförarna är utsatta när något ligger på spåren, säger Katarina Wolffram, Trafikverket.
– De är helt maktlösa, de kan inte stoppa tåget hur snabbt som helst. Speciellt de tungt lastade godstågen kan ha en stoppsträcka på en kilometer. Så vi chansar inte.
Denna text har uppdaterats.