I maj invigdes pendlarparkeringen vid Vagnhärads stationsområde. Slutresultatet blev 80 nya parkeringsplatser, nylagd asfalt och en uppsnyggad återvinningsstation. Kontrasten till den äldre delen närmast tågstationen är slående. Där är linjerna utsuddade, asfalten gammal och en del sly växer i kanterna.
När SN undersöker omständigheterna visar det sig att halvan mot stationen inte ingick i entreprenaden och därför lämnas orörd.
– Vi kan inte utöka mer på den delen. Det primära var att utöka ytorna som fanns runtomkring, i upphandlingen står att den bortre delen skulle byggas större, säger kommunens gatu- och parkingenjör Fredrik Östergren.
Borde ni inte ha tagit ett helhetsgrepp när renoveringen var igång?
– Det kan man tycka, men det spelar inte så stor roll. Man måste stänga av parkeringen hursomhelst. Det viktigaste var att skapa parkeringsytan.
Kommunens utredning, som låg till grund för upphandlingen, var fullt inriktad på den bortre halvan bort mot Bilisten. Pengarna räckte inte till för att göra hela ytan.
– Ingreppen kostar naturligtvis en hel del. Vad jag känner till så fanns det inte pengar att göra mer, säger Östergren.
Däremot vill han lyfta fram att entreprenören packat nytt grus bakom parkeringsplatserna, röjt en del sly och riktat om en del stolpar på den äldre delen. Klart är att kommunen vill rusta upp den, men när och hur är oklart.
– Jag kan hålla med om att den delen ser lite tråkig ut jämfört med den andra. Den skulle vara intressant att göra om, men vi har inte tagit något sådant beslut än.