Anledningen till avhysningen är obetalda hyresskulder. Exakt hur mycket det rör sig om kan Kronofogden inte avslöja, men RPA bilverkstad är skyldig staten 85 000 kronor och har ytterligare drygt en halv miljon i skulder till enskilda fordringsägare, däribland hyresvärden.
– Det är jättesynd att vårt långa samarbete inte kunde fortsätta men vi har inte fått in hyra det senaste halvåret i alla fall, konstaterar Bo Gustafsson, vd för Fastighets AB Billy Gustafsson.
Tillgång till register över däckens ägare har Kronofogden inte fått.
– Men det finns lappar på däcken med regnummer till bilen de hör till. Så kommer man med rätt bil och identifierar sig lämnar vi ut dem, men vi kommer se till att det sker med spårbarhet, så vi kan hitta rätt person om något skulle bli fel, säger Andreas Axelsson.
Det är inte utan att han är lite nervös inför tisdagens utlämning av däck, som är satt till klockan 15 och två timmar framåt.
– Lite med hjärtat i halsgropen hoppas jag att det kommer 200 ägare till däcken. Samtidigt som det rent praktiskt antagligen inte kommer att gå lika lätt för den flyttfirma jag anlitat att ta fram och lämna ut däcken – som för de som jobbat där och säkert har däcken i en viss ordning.
Vad gör du om det finns kvar en massa däck efter tisdagens utlämning?
– Det är mitt ansvar att bevaka däckens ägares rättigheter, men om det inte går att hitta ägare till alla får vi utgå ifrån att de tillhör bolaget.
Då kan de bli föremål för utmätning.
– En avhysning är förenad med kostnader så vi gör också en bedömning av utmätningsbara tillgångar för att få in de pengarna.
Andreas Axelsson misstänker att det måste bli minst ett utlämningstillfälle till. Sen ska lokalen återställas till fastighetsägaren, det betyder att allt som hör till verkstaden måste bort.
– Det kan också bli mitt jobb eftersom bolaget inte längre har tillgång till lokalerna.
Kronofogden måste ta reda på om dyrare maskiner och dylikt är leasade eller köpta på avbetalning med återtagandeförbehåll. Då ska de som äger dem ha rimlig möjlighet att hämta grejerna. Om det finns något kvar sedan kan det bli aktuellt att sälja, till ett bra pris för köparen, mot avhämtning.
– Det kan vara billigare för oss än att vi behöver ta hand om sakerna.
Om det därefter fortfarande finns saker kvar räknas det som skräp och brukar forslas bort av fastighetsägaren.
SN har sökt företrädare för bilverkstaden utan framgång. Bolaget är enligt Kronofogden inte försatt i konkurs.