Anna Lilja blev för någon månad sedan uppringd av en man från bolaget Sveriges företag.
– Han var så jädra trevlig och berättade att mitt företag hade utsetts till Södermanlands bästa företag. Sa att vi hade ökat mest av alla företag i länet, att vi var ett riktigt raketbolag som hade gjort en otrolig resa. Han hade gått igenom företagets FB och Instagram och berömde hur vi jobbade med det. Det var en otrolig egoboost och han var väldigt påläst, kunde alla siffror om mitt företag.
Han berättade om den egna familjens hund och sa att den också gick på hunddagis.
– Som tack för att jag gjort så bra ifrån mig ville de premiera mig med ett diplom, och försäkrade att det inte var förenat med några kostnader. "Nej, det här är ju för att ni blivit utsedda till bäst i länet." Jag blev såklart jätteglad – och företaget har ju gått väldigt bra så det fanns ingen anledning att tvivla.
Strax därpå kom Postnord med ett paket innehållande ett inramat diplom och två klistermärken.
När Anna Lilja spred den glada nyheten i sina sociala medier blev hon uppmärksammad på att det kunde vara en bluff. Det visade sig att företaget står med på Svensk Handels varningslista över företag som sysslar med bluffakturor och oseriösa försäljningsmetoder.
Och före jul kom en faktura. Sveriges företag krävde Anna Lilja på 5 033 kronor. När hon ringde företaget saknade numret abonnent. Mejlen studsade. Då kontaktade Anna Lilja polisen.
– De uppmanade mig att bestrida fakturan, vilket jag gjorde, där jag berättade om polisanmälan – och nu har jag faktiskt fått en kreditfaktura.
När tidningen söker bolaget ringer en person tillbaka. Han säger att han heter David men vill inte uppge sitt efternamn eftersom "vi rekommenderats att inte göra det av våra jurister". Han säger att journalister spridit lögner om dem sedan i höstas.
– Det håller på att hanteras av våra jurister. Det finns många andra företag som säljer diplom på samma sätt som vi så vi känner att vi är väldigt orättvist behandlade. Visst har det skett missförstånd men det har aldrig varit några problem förrän ni journalister började jaga oss och inte har hållit er till sanningen.
Han säger att bolaget är nedlagt och att det därför inte gått att nå dem, men ändrar sig sedan till att det är under avveckling.
– Våra affärsjurister håller på att reda ut de sista fakturorna. De kunder som ångrar sig får sina fakturor krediterade.
Han säger också, innan samtalet tvärt bryts, att företag kan hamna på Svensk Handels varningslista för en enda felaktig faktura.
Är det så, Dan Eriksson, säkerhetssamordnare på Svensk Handel?
– Det stämmer inte. Man ska uppfylla flera av de kriterier som vi har satt upp. Då tas företaget upp till diskussion i en säkerhetsgrupp där vi diskuterar publicering innan det läggs ut. Vi har ingen anledning att hänga ut företag eftersom det får ganska stora konsekvenser om man hamnar på listan.
I det här fallet gäller det Sveriges företag.
– Där har vi en större mängd ärenden från oberoende företag med samstämmiga uppgifter om förfarandet. Som Länets företagare har de känt sig utvalda men i själva verket har det framkommit att en majoritet av företag i Sverige lever upp till de kriterier de satt upp. Det finns till och med företag som haft en försämrad omsättning över året som frågat sig hur de kunnat få utmärkelsen.