Under 70-talets "gröna våg" var det många familjer som flyttade från storstäderna och ut på landsbygden, samtidigt som en expansion av Stockholm söderut planerades. I den vevan flyttade då nioårige Per Forssander med sin familj från Fruängen i södra Stockholm ner till Vagnhärad, där hans far tänkte öppna ett byggvaruhus. När byggbranschen genomgick en kris och det även stod klart att Stockholms expansion istället skulle ske norrut i riktning mot Arlanda, ändrade sig fadern och startade ett klädvaruhus.
– Farsan hade en bekant inom konfektion som sa att alla ju behöver kläder och mat, säger den idag 56-årige Per Forssander, som sedan varuhuset öppnade 1978 varit en del av familjeföretaget Hulo Kläder och Skor.
– När vi började sa farsan att vi skulle ge det fem år. Efter fem år sa vi att vi skulle ge det tio år. Efter 37 år är vi fortfarande kvar, säger Per och tillägger med ett skratt:
– Nu börjar det närma sig pensionen istället.
Idag äger och driver Per tillsammans med sin bror Hasse klädvaruhuset, vars ursprungliga 350 kvadratmeter med åren växt sig till tre gånger storleken. Med sina två våningsplaner är målet att nå en så stor målgrupp som möjligt, här kan man hitta allt från herr-, dam- och barnkläder till plagg för arbete, jakt och fiske.
– Vi har till och med frack och smoking här, säger Per med ett leende.
– Det är tack vare vår bredd som vi funnits i så många år.
Per Forssander ser egenföretagandet inte bara som ett jobb, utan som ett sätt att leva. Han tycker om sjön, skaffade nyligen husbil och är en praktiskt lagd person som gillar att snickra, fixa och dona. Men som han själv beskriver det är även jobbet med klädvaruhuset en hobby i sig, rent av en livsstil.
– Det är inte bara ett jobb, det är ett sätt att leva. Varje dag är det kul att gå till jobbet, det är min drivkraft.
Per menar att alla serviceyrken går ut på att odla goda relationer med sina kunder, vilket är det roligaste han vet med sitt yrke och som skänker honom kickar i arbetsvardagen. Enligt honom handlar en god kundrelation om att inte vara statisk utan öppen i varje möte, att inte se kunden som just bara kund utan även som människa.
– Några som är fruktansvärt duktiga på det, nästan lite till överdrift, är amerikanerna. De tackar och bockar hela tiden.
Men Per Forssander är inte bara en kundälskande familjeföretagare, utan har även kungliga anor. I julas avslöjade nämligen hans brors släktforskande svärfar att Per är släkt med Gustav Vasa i femton generationer rakt nedstigande led. Men Per tar nyheten med ro och ett axelryck, han ser det mer som lite kul kuriosa.
– Kanske blir man bjuden till Carl Philips bröllop i sommar, skämtar han och skrattar.