Precis som i Nyköping pågår arbetet med Ostlänken för fullt i Trosa kommun. Processen med ett nytt resecentrum norr om Vagnhärad är i gång och i Solberga planeras det för ett nytt stort bostadsområde.
Blir du förbannad om Vagnhärad inte får en station på Ostlänken?
– Jag skulle bli väldigt förvånad. Jag har levt med det här projektet i 22 år och är luttrad, säger Daniel Portnoff.
Den största bristen med Trafikverkets utredning är att förslagen helt missar de problem med regionaltrafiken som hela Mälardalsregionen brottas med, anser Daniel Portnoff. Uppdraget inför Ostlänkenprojektet var bland annat att se till att regionaltrafiken förbättrades, säger han.
– Skulle de här idéerna vinna gehör är frågan om regionaltrafiken olöst. Man ska aldrig säga aldrig men jag har svårt att tro att det skulle passera riksdagen.
– För mig är Trafikverkets utredning ett underlag som visar att det inte går att lösa den här ekvationen med en budgetram på 205 miljarder kronor.
Dessutom menar Daniel Portnoff att hela Ostlänkenprojektet skulle försenas med flera år om förslaget blir verklighet.
2018 beslutade regeringen om tillåtlighet för Ostlänken, vilket innebär att projektet har prövats enligt miljöbalkens 17 kapitel. Om den nuvarande planen för Ostlänken skrotas och ett nytt förslag ska gälla, måste sannolikt hela tillåtlighetsprövningen göras om, menar Daniel Portnoff.
– Och det brukar ta åratal att göra en sådan.