– Det är en helt ny teknik som inte finns i Sverige och som vi framförallt ska implementera på ägovägar, säger Daniel Schwartz, projektledare på Trafikverket.
Under hösten testar Trafikverket det nya signalsystemet Alex (Automatic Level Crossing) vid så kallade plankorsningar, alltså en passage där väg och järnväg korsas i samma plan. Bommar, ljud- och ljussignaler behöver bytas ut för att öka säkerheten.
Av totalt cirka 6 500 plankorsningar i landet har åtta valts ut i en pilotstudie, bland annat korsningen utanför Vagnhärad där den allvarliga olyckan under militärövningen Aurora inträffade 2017. Mindre, privata vägar (ägovägar) ska få en ny typ av vägskydd (ägovägsbom) vid tågrälsen.
– I grundutförandet så är bommen ständigt nedfälld och det är bara fastighetsägaren och blåljuspersonal som har behörighet att passera, med en nyckel. Och är det säkert att passera så kommer bommen att gå upp. Ligger tåget inom ett visst avstånd från bommen så går den inte upp, säger Daniel Schwartz.
Trafikverket ska testa sammanlagt fyra typer av skyddsalternativ, utformade för olika typer av plankorsningar. Den teknik som byggs in ska både vara säkrare och mer effektiv.
– Dagens skydd bygger på reläteknik som togs fram under andra världskriget med vippor som bryter när tågen passerar en liten plastbit, då fälls bommarna ner längre fram. Framöver styrs tekniken i huvudsak av datorer istället. Allt blir mer modernt, säger Daniel Schwartz och fortsätter:
– En ny loggningsfunktion kommer i realtid berätta vad som sker i anläggningen och hur den mår. Det är också en stor fördel som minskar underhållet.
Trafikanterna lär däremot inte märka någon större skillnad kring bommarnas utseende.
– Om vi skulle förändra för mycket så hade vi varit tvungna att göra om körkortsutbildningen och dit vill vi inte komma. Men det kommer se lite modernare ut.
I Sörmland finns det ungefär 200 plankorsningar. Drygt 70 av dessa finns inom SN:s spridningsområde: 40 i Nyköping, 22 i Oxelösund (de allra flesta inom SSAB- eller hamnområdet), sju i Trosa och två i Gnesta.
Efter att pilotprojektet har genomförts så behöver Transportstyrelsen ge grönt ljus innan Trafikverket kan påbörja arbetet med att byta ut de gamla systemen.
– Inom 25 år så ska alla plankorsningar i landet vara utrustade med den här nya tekniken, säger Daniel Schwartz.