Trafikverkets projektledare Magnus Persson berättar vad som är på gång:
– Man ska bygga om refugen så att det går att ha två filer en längre sträcka, så får trafikanterna mer tid på sig att anpassa sig till trafiken som kommer från den andra avfarten.
För att kunna göra det ska refugen göras smalare, vägbredden förblir densamma.
Tidigare var det lämna företräde som gällde för dem som kom av E4 norrifrån gentemot de som körde in på avfarten söderifrån. Men det har blivit många kollisioner eftersom det varit svårt för dem som kommer norrifrån att se fordon på avfarten söderifrån.
– Det har varit döda vinklar som inte har varit bra.
Först ändrade då Trafikverket skyltningen och satte upp så kallade sammanvävningsskyltar i stället, skyltar med vit bakgrund och två röda pilar som går ihop till en och som betyder att man ska köra in på samma vägbana enligt blixtlåsprincipen.
– Då ökade bara antalet olyckor, så nu ska vi förlänga den tvåfiliga sträckan i stället. Det är ett arbete som kommer att ta mellan två och tre veckor. Det krångligaste momentet blir att vi måste bygga om vägmerkesportalen eftersom den får fel bredd när vi ändrar mittrefugen.
Annars är det rondellen i Vagnhärad som kommer att stå för det mesta trafiktrasslet framöver. I mitten av nästa vecka ska trafiken ledas om via den grusväg som byggts intill bilaffären Br Hjort bilkonsult i korsningen mellan väg 218 och 219, som leder in mot Vagnhärads centrum.
– Där kommer trafiken att gå i ett par månader, innan den leds tillbaka till den del av cirkulationsplatsen som vi bygger under tiden, så att vi kan färdigställa den andra delen.