Vid cykelparkeringen vid Vagnhärads station är det varje dag fullt av cyklar och pendlare har svårt att hitta plats för att låsa fast sina fordon när de kommer.
En som har märkt av problemet är Vagnhäradsbon Anne Henriksson.
– Min cykel har alltid vält när jag kommer och ska hämta den på kvällen, men än så länge har den inte blivit stulen, berättar hon.
Ulf Hagstedt, teknisk chef på Trosa kommun, håller på att göra en utredning kring en ny cykelparkering.
– Vi tittar på att utöka cykelparkeringen, och vi utreder om det kan vara slutna rum eller någon form av ett cykelgarage där flera cyklar kan parkerade. Ett inglasat cykelgarage så det blir som ett växthus, säger Ulf Hagstedt
En fråga att lösa är också vilken form av säkerhet det ska vara på parkeringen. Tanken är att det ska bli ett låst utrymme.
– Det finns lite olika lösningar som är digitala som Swish eller något liknande. Vi tittar brett på det här för att få en bra lösning, säger Ulf Hagstedt
Placeringen av cykelgaraget är inte heller helt självklar.
– Den exakta placeringen är lite komplicerad just i Vagnhärad, för det finns vissa avstånd från tågspår som man måste ta hänsyn till. Och så har vi kopplingarna till stationsbyggnaden som är historisk. Så man håller på att titta på vad planbestämmelserna tillåter för lösning, säger Ulf Hagstedt.
Arbetet med placering och bygglov tar en del tid, men när det väl finns en samsyn kommer arbetet att gå relativt fort, lovar han.
Anne Henriksson tycker inte heller att det ska vara någon provisorisk lösning på cykelparkeringen.
– Nej, det är dumt att göra någonting provisoriskt innan. Det kostar en massa pengar, då är det bättre att vänta och göra någonting ordentligt, men se till att det är klart efter sommaren.
Vad tror du om cyklarna som står här. Har de parkerat för gott ?– Nej det tror jag inte, det är väldigt många som cyklar. Det är ofta tomt när man kommer här på kvällen så det är ingen som långtidsparkerar sin cykel här, säger Anne Henriksson.
En av de stora frågorna är hur många cyklar som behöver få plats. Kommunen räknar med fler långväga pendlare i och med att elcyklar gör det lättare att cykla längre sträckor.
– Det blir fler elcyklar som kommer ut på marknaden. Så vi tittar på om man ska kunna ladda sin elcykel med solenergi, men det är alltid en avvägning mellan kostnader och funktioner, säger Ulf Hagstedt.