Henric Sandh har flera bilar med personliga registreringsskyltar.
– Det började med att min fru hade en personlig skylt med vårat efternamn. När vi sen skaffade en jaktbil ville vi ha en personlig till den med och där blev det venator, som betyder jägare på latin. Sen hade jag funderat på den här jättelänge, säger Henric Sandh och pekar på Rumpmas-skylten.
Vad är en Rumpmas?
– Det är en benämning för dalmasar som kommer från den södra delen av Dalarna. En förklaring är att det är den nedre delen av Dalarna, alltså rumpan. En annan är att det är slättlandskap i den delen av Dalarna och norra Västmanland och det området kallade man rumbol. En Rumpmas kan även vara en man från norra Västmanland som förr tillhörde Dalarna.
Brukar du få en del blickar när du är ute åker?
– Min fru som är betydligt mer observant än vad jag är brukar märka det. Hon säger att ungar skrattar och pekar när de ser skylten. Det är kul att man kan glädja någon.
En annan som har en personlig registreringsskylt är Gunnar Granqvist från Nyköping. Barr1 står det på hans cabb.
– När jag föddes så tyckte mina storasyskons kompisar att "nu kom den minsta på grankvisten, så honom kallar vi barret". Jag hade sedan det smeknamnet under hela mina uppväxt.
Hur kom idén till att skaffa en sådan registreringsskylt?
– När jag fyllde 50 tänkte mina barn och min fru att de skulle skoja med mig och ta en registreringsskylt som hette barret. Men den var tyvärr tagen, så ettan blev en lösning då det låter likadant.
Att ha en egen personlig registreringsskylt kostar 6 200 kronor och du har då rätt att ha skylten i tio år. Skylten får ha mellan två till sju tecken och får inte misstas för ett vanligt registreringsnummer eller vara sådan att den kan medföra olägenhet eller väcka anstöt.
– Den som skaffar en personlig registreringsskylt vill antagligen sätta sin personliga prägel på sitt fordon och sticka ut lite i trafiken. Samtidigt är man med och bidrar till ökad trafiksäkerhet vilket inte alla känner till, säger Eva Isaksen, utredare på Transportstyrelsen.
Från avgiften på 6 200 kronor går 700 kronor till en administrativ avgift. Resterande går in i en fond som administreras av Trafikverket och delas ut till olika projekt som ska höja trafiksäkerheten. Under de senaste tio åren har 90 miljoner kronor betalats ut från fonden.