Någonstans på fältet mellan Bosch Rexroths gamla lokaler och motorvägen kommer Vagnhärads nya resecentrum att ligga. Trosa kommun vill ha stationen så nära tätorten som möjligt.
– Det ska vara lätt för pendlarna och lätt att komma dit med buss, säger Hans-Erik Eriksson, koordinator för Ostlänken i Trosa.
Sämsta scenariot vore om den hamnade ända ute vid motorvägen, menar han. I så fall får Vagnhäradsborna ett par kilometer längre till tåget än de har i dag. Exakt var stationen hamnar avgörs först i järnvägsplanen som beräknas vara klar om ett par år.
Men att få till en fungerande järnvägslösning som gör alla parter nöjda blir knivigt. Väster om Vagnhärad finns rikt med fornlämningar från bronsåldern och i öster måste Ostlänken passera Natura 2000-området vid Tullgarn.
– Samtidigt är det en styv konstruktion som man inte kan svänga hur som helst. Det blir ett mycket avancerat pussel, säger Eriksson.
Han kan tänka sig att man tvingas göra en brokonstruktion vid Trosaåns dalgång för att minimera påverkan på kulturmiljön.