Vagnhäradsbon Eva Fridolfsson agerade husvakt i helgen, när flera av hennes grannar var bortresta. Det försvårades dock av att gatubelysningen plötsligt slutade fungera.
– Man blev ju lite orolig eftersom folk ville att man skulle hålla koll på deras hus, säger hon.
Till hennes förvåning var det ingen som svarade på journumret till Trosabygdens Teknik AB. Trots att Trotab egentligen inte är rätt instans att ringa vid strömavbrott, beklagar Trotabs VD Per Andréasson händelsen.
– Det är pinsamt. Jag jobbade länge i fredags och missade att koppla över telefonen. Det var bara klantigt och jag skyller inte på någon annan.
När Eva Fridolfsson ringde Vattenfall gick det inte att komma fram där heller. Det visade sig att fel nummer stod i katalogen, både i Din Del och i lokaldelen. Detta enligt Vattenfalls kundtjänst.
Kundtjänst meddelar att de ska lägga in en hänvisning när man ringer det felaktiga numret. Karl-Erik Olsson, informatör på Vattenfall eldistribution, har själv inte fått någon information om nummerfelet.
– Vi beklagar om det står fel nummer och vi ska åtgärda det nästa gång telefonkatalogen ges ut, säger han.
En ändring kommer alltså att att göras först i 2010 års katalog.
Vagnhäradsbon Åke Lexell blev utan sitt trygghetslarm