– Vi är väldigt nöjda med mötet, det var ett stort engagemang och bra frågor och synpunkter. Vi fick mycket information om stort och smått, säger Jonas Forsman, projektledare på Trafikverket för Ostlänkens delprojekt Södertälje/Trosa.
Sammanlagt sexton experter inom olika frågor fanns på plats från Trafikverket och de hade alltså fullt upp. Under de fyra timmar mötet varade besökte drygt 200 personer samrådsmötet, som både innehöll generell information och möjlighet att fråga och diskutera vid olika stationer.
Vilken station var mest välbesökt?
– Precis som vi förväntade oss var det ett stort intresse vid bullerstationen. Där var det särskilt de som redan är drabbade av buller från E4:an som undrade mycket. Det här är ju en ny typ av buller i järnvägssammanhang. Höghastighetsjärnväg är mer lågfrekvent och dovare än konventionellt järnvägsljud som är ganska skärande. Våra lantmätare och markförhandlare hade också mycket att göra.
Det var också många frågor kring hur trafikeringen kommer att bli på det nya resecentrum som planeras i Vagnhärad. Frågor som ibland även riktas till Trosa kommun, enligt Mats Gustavsson, samhällsbyggnadschef i Trosa kommun som även han var på plats på samrådsmötet.
– Många vill veta hur kommunen resonerar kring resecentrum och fastigheter som berörs av spårlinjen. Kommunen är ju också en viktig part när det gäller resecentrum, även om vi är tydliga med att det är Trafikverket som äger processen runt Ostlänken, säger Mats Gustavsson.
Innan samrådet hade Trafikverket haft enskilda samtal med fastighetsägare som är direkt berörda. Flera av dem kom även till måndagens möte.
– Det är ett bra upplägg med respekt för de som berörs på ett kraftfullt sätt. De hade då fått möjlighet att smälta och återkom nu med precisa frågor till Trafikverket, säger Mats Gustavsson.
Syftet med samrådsmötet var både att informera och fånga upp synpunkter. Fick ni reda på något ni inte kände till?
– Inte något nytt men det kommer upp saker som poängteras och förstärks. Bland annat hur över- eller undergångar ska säkras i rekreationsområden nordväst om Vagnhärad, där den tänkta spårlinjen passerar. Området besöks av många och det är bra att påminnas om hur viktigt området är, säger Mats Gustavsson.
– Några män berättade om fridykare som dyker i tunnlar i kalkbrottet och det är ju intressant för oss att ta vidare till våra konstruktörer, säger Jonas Forsman.