– Generellt är det så att vi har ett samarbete med bussbolagen som kör bussarna, säger Johanna Wedin, pressansvarig kommunikatör hos Tallink Silja.
– Eftersom det är ett avtal mellan oss och bussbolagen så är det vi som är avsändare av resan.
Hon bekräftar att Paul Laines bokning är en paketresa och att Tallink Silja därför ansvarar för hela resan, men enligt henne utreder man fortfarande vad som kan ha orsakat förseningen.
– Om det har inträffat en trafikolycka, alltså en force majeure, så har vi ingen laglig skyldighet att ersätta, säger Johanna Wedin.
– Men vi försöker alltid lösa problemet på bästa sätt ändå.
Enligt Johanna Wedin borde Paul Laine ha fått all nödvändig kontaktinformation av Tallink Siljas personal på plats i Värtahamnen.
– Jag kan bara beklaga dels förseningen och sedan att kunden inte upplever sig ha fått den hjälp som man kan förvänta sig, avslutar hon.