I lördags var platsen i stället Ullevi hembygdsgård, med lägre i tak och svårare att hitta till. Så vi som kom lite för sent missade fem minuter av den mest häpnadsväckande musik som skrivits för solovalthorn. Men som tröst finns stycket att googla fram på Olivier Messiaen och sedan franska Appel Interstellaire. Det är en av tolv delar i Des Canyons aux Étoiles, och den skulle kanske spelats i en alphydda eller under bar himmel.
Men rummet vi var i med tak, golv och väggar av trä visade sig vara bra för att ge resonans åt de fyra stråkarna, det hördes när de traditionsenligt spelade Puccinis lilla kvartett Chrysantemi, kanske en aning för lite raffinerat men med värme och utan det överdrivet sentimentala.
Och hornet blev heller inte för starkt, inte ens i Saint-Saëns berömda konsertstycke, där hornisten annars får visa upp alla sina virtuosa sidor. Det hör förstås till att Markus Maskuniitty är en av de främsta på sitt instrument, i dag som solist i Stockholmsfilharmonin.
Stort tack till honom för att han tagit med noter av den i dag glömde York Bowen, som i början av 1900-talet var så berömd som pianist och tonsättare och som just den konservative Saint-Saëns rankade som Englands nummer ett.
Bowens hornkvintett från 1927 går oftast mörkt i c-moll, men mellansatsen rör sig expressivt i mycket ljusare i Ess-dur och blev en underbar upplevelse i lördags av klangskönhet och förfinat växelspel, trånande men inte trånsjukt, senromantiskt men mer Rosenkavaljer än Salome, av en som sett första världskriget och kan de kromatiska färgläggningarna men som bestämt sig för att avstå från alla de moderna ismerna, även så här två år efter tolvtonsoperan Wozzeck. Mersmak! Och det finns massor att leta fram!
Mozart får då förlåta att hans hornkvintett inte förde denna gång till samma höjder, men en fin njutning blev det av wienklassisk förfining, spirituellt och melodiöst. Och Con Brio i finalen.
Show för fullt var de tre populärmusikaliska satserna av Corrado Maria Saglietti, där tangon och finalen blev speciellt medryckande med sina kärva nedstråk och tuffa synkoper.