Ingen lösning för bron: "Trafikverket vägrar ta ansvar"

Vrena ska få en ny bro över järnvägen. Byggnationen antas ta tio månader, men ingen tillfällig lösning för bilpassage har presenterats – trots tre möten med Trafikverket. "Många boende är oroliga".

Det är den här bron över järnvägen i Vrena som måste bytas ut.

Det är den här bron över järnvägen i Vrena som måste bytas ut.

Foto: Trafikverket

Vrena2022-02-10 20:00

– Trafikverket säger att de har ett uppdrag, att bygga en bro. De vill inte ta ansvar för konsekvenserna, säger Karin Andersson som är ordförande i Vrenabygdens intresseförening och en av de som bor på "fel sida" av bron. Trots att föreningen haft tre möten med Trafikverket så har ingen lösning presenterats.

I tio månader beräknas ombyggnationen pågå. Under tiden kommer en tillfällig gångbro att placeras ut över järnvägen - men inget för bilarna. 

Det handlar om bron som går över järnvägen i Vrena, på väg 631 mot Tärnö. Att Vrena blir utan bro resulterar i att den annars 300 meter långa vägen över, blir ersatt av en två mil lång väg runt. Detta menar Karin Andersson bidrar till flera negativa konsekvenser för både privatpersoner och företag. 

– Det kommer påverka invånarna på många sätt. Räddningstjänsten får längre att åka, lanthandlare är beroende av att alla invånare handlar, och folk kommer ha svårt att lämna barn på förskola och skola, säger hon.

undefined
"Många boende är oroliga" säger Karin Andersson, ordförande i Vrenabygdens intresseförening.

En tredjedel av invånarna i Vrena bor på norra sidan - den som kommer att påverkas mest. Bland dessa finns flera deltidsbrandmän, grunden för den räddningstjänst som finns i samhället. En av brandmännen är Mika Niemi, som även äger Vrena Grönt och deläger Lanthandeln, som ligger på norra sidan.

– Jag förstår inte hur de tänker. En tredjedel av brandmännen bor på denna sida, vilket innebär att vi måste åka över två mil till stationen innan vi kan rycka ut. Om det händer något på denna sida, måste vi åka samma väg tillbaka.

Niemi tror att brobygget kan bli väldigt dyrt för samhället. 90 procent av Vrena Grönts besökare kommer från väg 52, och med de extra milen förutspår han att antalet kommer sjukna drastiskt. 

– Det är inte bara kunderna vi är beroende av, vi måste också få våra leveranser. Lastbilschaufförerna är redan pressade, de kommer varken ha tid eller pengar att köra den extra sträckan, säger Niemi.

undefined
Deltidsbrandmannen Mika Niemi oroar sig för utryckningar under brobytet.

Trafikverkets projektledare Magnus Persson menar att det fortfarande är tidigt i planeringen, och att de jobbar med att hitta lösningar på bästa sätt. 

– Vi förstår att det kommer påverka dem som bor där, det är ett svårt projekt. Tyvärr är det näst intill omöjligt att sätta in en tillfällig bro för biltrafik eftersom bostäderna är för nära. Vi pratar med alla och kommer infomera vidare så fort vi vet, säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!