Ett streck som jagar efter prickar, geometriska figurer som staplas på varandra, en fågel som flyger genom stora och små öppningar. Det är några exempel på existerande spelupplägg som vid första anblicken ter sig enkla på ett nästan upprörande sätt.
Men att som spelutvecklare hitta det geniala i det enkla kan vara svårare än man tror. Fråga Andreas Kviby och Linda Ettehag Kviby från Vrena. Sedan början av året har de varit fast beslutna att mejsla fram ett spel som ska kunna konkurrera med de stora jättarna – något som krävt sin beskärda del av arbetstimmar.
– Vi har hållit på sedan februari, då började vi fundera på det. Sedan april har det varit full fart. Vi försöker hela tiden se vad som trendar på Appstore. Det är det svåra. Det kommer ut 20 000 appar i månaden, säger Andreas Kviby.
Efter tre försök med tre olika spel, vilka alla fått nobben av diverse spelförlag, presenterar nu duon sitt fjärde spel – JOX, som är en förkortning av Jumping Box.
– Man ska hoppa med en kub, upp på andra kuber som skiftar i storlek. Det låter jätteenkelt men det är inte det inte, säger Linda.
Paret visar upp spelet på en dataskärm. Det är ett så kallat one touch-spel, det vill säga man använder bara en knapp för att styra spelet. Att få den där kuben att landa på de andra kuberna visar sig vara lättare sagt en gjort – utmaningen kräver lika delar precision och tajming.
Med JOX ser Andreas och Linda ut att kunna ta ett rejält kliv in i spelbranschen. De berättar om natten, för två veckor sedan, då allt plötsligt tog en helt ny vändning.
– Vi skickade iväg spelet kvart i ett på natten till olika förlag. Jag satt i sängen och skulle precis säkerhetskopiera och avsluta. Tio över ett plingade det till i inkorgen, berättar Andreas.
Mejlet var från ett av de mer kända förlagen – Nanovation Labs, som har två stora kontor i USA. Ett ligger i New York och det andra i dator- och elektronikindustrins epicentrum – Silicon Valley.
– Jag fick skrämselhicka, berättar Andreas.
Förlaget var intresserade men det var bråttom – för att hinna få med Andreas och Lindas spel till det urval som förlaget skulle presentera för september behövde flera detaljer slipas till. Paret hade tolv timmar på sig.
Det blev inte särskilt mycket sömn den där natten, förklarar paret. Linda, som låg och sov, vaknade av att Andreas sprang upp och ner i trappan.
– Jag ropade 'vad gör du för något'. Då kommer han fram med jättestora ögon och sa 'vi har fått ett förlag', berättar Linda.
Paret hann färdigställa alla nödvändiga detaljer och nu väntar några spännande dagar. Inom kort reser dem till USA. Utvecklingsmöten med förlaget väntar i New York och i slutet av september är ett besök på huvudkontoret i Silicon Valley inbokat – faktiskt samma dag som JOX presenteras på marknaden.
– Det ska bli så sjukt spännande, säger Linda.