De har tidigare tränat på Itrim. Efter konkursen i maj köpte World class upp stora delar av gymmet och kontaktade en del av kunderna. Eva och Birgitta var ute efter ett nytt gym och gick till World class för ett möte.
– Platschefen tog för givet att vi skulle börja där. Vi trodde att vi bara skulle komma och titta. Men han låg på. Vi blev så stressade och kände oss tvungna att skriva under ett avtal. Men när vi gick ut därifrån sa vi till varandra – men vad har vi gjort? Vi ångrade oss direkt.
De två kvinnorna hade bundit sig vid ett treårskontrakt. Första halvåret är kostnaden 269 kronor i månaden, därefter närmare 500 kronor i månaden avtalstiden ut.
– Det är alldeles för mycket pengar för oss. Vi är pensionärer. Det har vi inte råd med.
Eva och Birgitta har utan framgång försökt bli kvitt kontraktet. De har blivit erbjudna att skriva om avtalet till ett ettårsavtal men är inte intresserade av det. Ingen av dem vill träna på gymet efter det som hänt. Nu har de spärrat autogirot för att företaget inte ska kunna dra pengar från deras bankkonton. Det har de också meddelat platschefen.
– Han sa att han inte ville hota, men att de då skulle skicka fakturor i stället. Om vi inte betalade skulle de gå till inkasso och kronofogden.
På Konsumentverket är World classkedjan känd för sina aggressiva metoder.
– Jag har hört liknande historier och vi har fått in flera anmälningar, säger processrådet Carolina Andersson.
En sjukpensionär beskriver i sin anmälan hur Kristian Rubin, platschef i Nyköping, manipulerade henne att skriva under ett tvåårigt träningsavtal på plats trots att hon försökte be om betänketid. Dagen efter ringde hon sa att hon ångrat sig men lyckades inte häva avtalet. Hon skriver i sin anmälan att Rubin sade; "Jag vill inte hota dig, men... läs avtalet".
En annan person upplever att hon lurats att skriva på ett treårigt träningsavtal för 529 kronor per månad och 36 tillfällen med personlig tränare á 800 kronor per gång.
"Jag kände mig totalt grundlurad och tillintetgjord", skriver hon.
Hon skriver att hon bad platschefen Kristian Rubin vara medmänsklig, men fick svaret att medmänsklighet inte har med avtal att göra. Den pressade kunden betalade på stående fot närmare 14 000 kronor för att komma ur avtalen.
– Våra avtal är skrivna av jurister. Det är tråkigt om kunderna inte är nöjda. Men det är inte vi som satt pennan i handen på dem, säger Kristian Rubin.
Det är flera personer som har upplevt sig forcerade att skriva avtal med dig?
– Det handlar om en handfull människor. Men jag gläds åt att flera hundra personer är nöjda med vårt sätt att jobba, säger Kristian Rubin.