Maria Hammarsten forskar i utomhuspedagogik vid högskolan i Jönköping och har sedan januari påbörjat ett samarbete med Naturskolan i Jönköping. Där har hon tagit fram utomhuspedagogiska lådor i matematiklärande och svenska för att förbättra utomhuspedagogiken.
Hon ser stor potential i utomhuspedagogik även när det handlar om motion och hälsa.
– Fysisk aktivitet i ett klassrum kan bli väldigt rörigt eftersom den inte är gjord för det, säger hon.
Vid utomhuslektion kan lärarna enklare sträva mot fysisk aktivitet samtidigt som de jobbar med något annat ämne. Hon tar som exempel när hon själv jobbat med matematik för yngre barn och skulle förklara vad en kilometer är.
– En kilometer i matematikboken blir för vissa elever ingenting. Vi gick snabbt en kilometer tillsammans då sätter man det i kroppen och vi fick upp pulsen, säger hon.
För elever med ett ökat rörelsebehov kan utomhusaktiviteter vara gynnsamma.
– Flaxar du med armarna i ett klassrum kan det vara störande och skapa okoncentration för andra. Utomhus blir det inte så påtagligt, säger hon.
Men hon anser också att det romantiseras en hel del - inte minst när det gäller motionsbiten.
– Jag var nyss på studiebesök i ett nordiskt land. Eleverna skulle hämta lavor och mossa att studera. Det var ingen fysisk aktivitet att tala om alls, mer artkunskap, säger hon.
Maria Hammarsten menar inte att det var en dålig lektion, snarar tvärtom eftersom att studera mossa i verkligheten förmodligen är betydligt bättre att studera det i en bok.
– Det var inget fel på den lektionen men särskilt mycket motion var det inte, säger hon.
Lärarna behöver ställa utmanande frågor och ha tydligt medvetna tankar inför varje lektion. Ett vanligt misstag hos lärare som Maria Hammarsten har identifierat handlar om lektionsmaterial.
– De flyttar ut det som de gjort inne. Det slutar ofta med att de blir missnöjda eftersom det inte alltid funkar med papper och penna i svenskt väder, säger hon.
Att lärarna själva ska laminera bokstäver eller tänka ut alla lektioner själva är svårt när planeringstiden redan är fulltecknad, enligt Hammarsten.
– Det behövs utomhuspedagogiskt material som passar för utomhusbruk oavsett väderlek. Låt böcker och papper vara i inomhusmiljön så använder vi hopprep, koner och träsiffror i utomhusmiljön.