Redan nu vill Trafikverket planera för en kraftigt utbyggd höghastighetstrafik mellan Sveriges storstäder Stockholm, Göteborg och Malmö som skulle kunna vara verklighet om 40 år.
Alla tåg passerar sträckan Stockholm-Jönköping, där banan delar upp sig i en järnväg till Göteborg och en annan till Malmö.
– Regionaltågen som ska stanna på Skavsta måste bromsa in för den stationen och sedan accelerera upp igen. Det tar kapacitet från banan. Om de i stället går på bibanan via Nyköping hinner ett till två höghastighetståg köra förbi under den tiden, säger Johan Tjerneng, kommunikationsansvarig på Trafikverket för Ostlänken.
Nyköpings kommun har varit kritisk till alternativet att låta Skavstastationen ligga på bibanan och menar att det hämmar utvecklingen för hela regionen. Dessutom befarar de att placeringen av stationen kommer att hamna för långt ifrån själva flygplatsen.
Johan Tjerneng konstaterar att hela idén faller om stationen inte läggs nära.
– Vi kan ju inte lägga stationen mitt på en åker. Trafikverket har förståelse för kommunens farhågor och vi kommer inte att föreslå något som inte fungerar.
[fakta nr="1"]
Utredningen ska titta på om alternativet är värt att gå vidare med. För när den korridor är fastslagen, som Ostlänken ska ligga inom, kan det inte ändras.
– Vi vet ännu inte om det är en bra teknisk lösning, hur det påverkar restider och kostnader. Därför vill vi låta utreda möjligheten nu. Men det kan man väl tycka att förslaget om utredning borde ha kommit ännu tidigare, säger Johan Tjerneng.
I mitten av augusti ska utredningen vara klar. Kommunen, allmänhet och andra kan lämna synpunkter under tre veckor, sedan går ett eventullt förslag vidare.