Om vi slutar flyga vad blir konsekvensen?

Insändarskribenten menar vi minns oron efter nyheten att Ryanair drar ned på Skavsta. Många kommer att förlora sina jobb, både direkt och indirekt.

Insändarskribenten menar vi minns oron efter nyheten att Ryanair drar ned på Skavsta. Många kommer att förlora sina jobb, både direkt och indirekt.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Insändare2019-12-30 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik till insändaren "Flygfritt som nyårslöfte"publicerad 24/12.

Maja Rosén som i rollen som ordförande för "Vi håller oss på jorden" skriver i SN (24/12) att det bästa nyårslöftet inför 2020 är att vi inte använder flyget som transportmedel.

Klart att vi ska värna klimatet, men visst är det enkelt att falla ut i populistiska uppmaningar om man inte ser längre än de egna intressena. Vi minns oron efter nyheten att Ryanair drar ned på Skavsta. Många kommer att förlora sina jobb, både direkt och indirekt. En del av er som läser detta kanske har anhöriga eller vänner som just nu går omkring i en oviss väntan för den egna framtiden.

Skavsta har cirka 1 300 anställda på och omkring flygplatsen. Sveriges största flygplats Arlanda har cirka 17 500. Uppgifterna hämtade från respektive webbplats.

Hur många som förlorar sina jobb om vi slutar flyga är givetvis svårt att spekulera i, men bara i Sverige lär det röra sig om några tiotusen som är direkt beroende av flyget och säkerligen lika många som är det indirekt. Anställda på hotell, butiker, restauranger, taxibolag, bussbolag, turistanläggningar etc.

Vad stora neddragningar inom flyget innebär för länder som är direkt beroende av turism kan man bara spekulera i. I exempelvis Thailand, dit många svenskar rest under jul- och nyårshelgerna, utgör turismen cirka fem procent av landets BNP (Utrikespolitiska institutet).

Självklart finns det baksidor med flyg, men att avstå flyget skapar andra problem runt om i världen. Är man beredd att acceptera dessa kan alla säkert avstå att flyga 2020.