Att väga liv mot framkomlighet?

NTF svarar på tidigare insändare att NTF vill ha säkra vägar och rätt hastighet på vägarna.

NTF svarar på tidigare insändare att NTF vill ha säkra vägar och rätt hastighet på vägarna.

Foto: Sandra Nordin

Insändare2019-10-31 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter att ha läst Jonmyrens inlägg den 3/10 och Blomkvist inlägg den 25/10 så ser jag mig tvungen att både korrigera och förtydliga. Jag stödjer mig inte på tyckande utan på fakta och forskning.

NTF vill ha säkra vägar och vi vill ha rätt hastighet på vägarna. Vi vill till motsats till ovanstående herrar inte att det ska behöva dödas människor i trafiken. En död människa i trafiken är en katastrof och ett misslyckande för systemet. I mitten av 60 talet tänkte vägutformaren framkomlighet före trafiksäkerhet, då dog ca 1 300 människor per år och ca 25 000 skadades i trafikolyckor. Förutom 2018 som var ett hemskt år så har vi med hjälp av lägre hastigheter, säkrare bilar, säkrare vägar (spec 2+1) fått ner siffrorna till under 300 människor som dör i trafiken. Är vi på väg tillbaka mot det samhället där trafiksäkerheten får stå tillbaka för framkomligheten? Hur många människor är Jonmyren och Blomkvist villiga att offra för några sekunders tidsvinst och vilka ska ni offra? Jag vill inte dö på vägen för att någon ska tjäna några sekunder, det tror jag inte Jonmyren och Blomkvist inte heller vill. Men sänker vi inte hastigheterna på dåliga vägar kommer fler människor att dö på våra vägar.

Forskningen har räknat fram att sänker vi genomsnittshastigheten med 1 km/h räddar det 15 människoliv per år

NTF Sörmland gjorde en test på sträckan Bettna till Nyköping. Vi åkte från en adress i Bettna till en adress i Nyköping, tänkt jobbpendlingsresa. Vi körde 90 km/h på de sträckor där det är 90 osv. Vi prövade att sänka hastigheten till 80 km/h på 90 sträckorna. Vi gjorde det flera gånger tidsvinsten när vi åkte 90 km/h blev i genomsnitt 7 sekunder.