Insändare Nyköping och Oxelösunds kommuner använder sig av förödande material för cykeldäck. Oxelösund är värst med kross av slagg från Merox. Sylvasst och mycket lätt att orsaka punktering. Nyköping använder bergskross. Mycket vassa kanter på materialet också på en rad håll som jag kollat.

Driftschefen Melanie Borgemo på Oxelösunds kommun försvarar hanteringen vid förfrågan. Även Nyköpings kommun där jag får svar från tekniska divisionen utan någon undertecknad. Varför detta hemlighetsmakeri, fler som påtalat bergskrossen?

Melanie Borgemo menar också att runt grus inte skulle fästa lika bra mot underliggande yta.Trams. Man får väl slaggkrossen billigt från Merox.
Nyköpings tekniska division försvarar hanteringen med temperaturväxlingarna, att bergskrossen ligger kvar och kräver då mindre insatser.
Det ska sparas pengar. Men inte att lösa ut chefer med miljonbelopp. Ansvariga för respektive gatuenhet cyklar väl inte själva vintertid kan man tänka.
Tänket med miljö borde komma in i bilden, att uppmuntra cykling överlag istället för att sabotera möjligheten vintertid i och med det eländiga material man vräker ut på cykel och gångbanorna.