Reflektion på Olof Jonmyrens ledare "Förlora inte framkomligheten i hastigheten" publicerad 3 oktober.
Helt rätt i att sänkt hastighet på sörmländska vägar inte fyller syfte med ökad trafiksäkerhet. Statistik ”polisrapporterade vägtrafikolyckor" visar att trafikolyckor årtionden tillbaka ligger stadigt på 15 000 – 20 000 olyckor per år. Färre dödade kan tillskrivas säkrare bilar. Dödliga olyckor förr klaras i dag med omplåstring – inte illa av biltillverkare som tar trafiksäkerhet på allvar.
Målet med trafiksäkerhet måste vara att få ner olyckor vilket inte sker. Snarast kan pekas på att NTF och trafikmyndigheter skapat olyckor som lågt lufttryck, nallen i handen, zebralag har vållat och vållar olyckor. Påstående i dag med bästa däck bak är olycksskapande. Framdäck styr, driver, röjer väg genom snö, tar upp mesta bromskraften. Sladd hävs främst genom att trampa ur och styra och då krävs bästa däck fram. Att bromsa vid sladd förvärrar.
Tjat om hastighet har inte reducerat antalet olyckor och för detta anklagas NTF och trafikansvariga myndigheter, ni är inte trovärdiga.
Väg 53 Nyköping – Eskilstuna är av största vikt för näringsliv, sjukvård och kollektivtrafik. Vägen är i uruselt skick och starkt olycksskapande. NTF gnäller om sänkt hastighet som inte reducerar olyckor. Minskande olyckstal medför färre dödade och skadade. Trafikanter vet detta; läxa för NTF. Dagens trafikpropaganda är obefintlig med katastrofala, stabila höga olyckstal. Någon minskning av olyckor kan inte skönjas. I detta är trafikansvariga icke utan skuld.
Länsstyrelsen med ansvar för vårt län – agera!