Mycket går i stå i samhället som en följd av smittskyddsåtgärderna, men livsmedelshandeln behöver rulla på. Den som läser sin dagstidning ser också hur affärsidkarna inom livsmedel, men även inom apoteksmarknaden, börjar dra slutsatser av hamstring av vissa varor och gapande tomma hyllor. 

 

Det har inte bara varit toalettpapper som plötsligt började inhandlas i betydligt större mängd än vanligt. Det har varit alltifrån mjöl, jäst och havregryn till värktabletter. Varorna är inte ”slut”, det kommer mera, men tillfälliga luckor i svåra tider leder lätt till hamstringseffekter. Det här handlar inte bara om svenska förutsättningar, vi ser det i många länder. Där någon börjar är det lätt att fler följer efter, instinkten lurar förnuftet.

 

Det är som ett lämmeltåg. Oron för att bli utan vissa varor får människor att köpa på sig mer än vad som borde vara rimligt. Hamstring skapar oro, tomma hyllor sänder stressiga signaler. Trots att den osäkerheten ofta är utan rimlig grund.

 

Butikerna må vara konkurrenter, men här finns ett gemensamt intresse av att skapa tillit till varuförsörjningen när det gnisslar och skakar. Det som nu syns i många livsmedelsbutiker är att köp av vissa varor begränsas per kund. En sådan begränsning i kombination med att hyllorna ihärdigt fylls på, att livsmedelsbutiker och andra uppdaterar sina logistikkedjor, är ett vettigt, handfast sätt att inte fastna i hamstringshjulet. 

 

Ett annat är att avsätta vissa köptider för kunder med särskilda behov och svårigheter. En uppskattande applåd för detta!