Finalen i mellansvenska långloppsserien (MSLS) på Mantorp Park blev innehållsrik och spännande. De tre lokala teamen dominerade avslutningen och totalresultaten i serien.
De relativa nykomlingarna i TRK Racing från Nyköping blev utan tvekan årets stora, positiva rocky i serien. Vann klass två och blev totaltvåa. Imponerande!
– Vi tog storslam, jätteroligt, säger teamchefen Thomas Jakobsson i Blommenhof Racing leende efter finalen och kan inte dölja sin förnöjelse över de stora framgångarna denna säsong.
Varför vann ni allt så suveränt i år?
– Vi har hela tiden förberett oss noggrant, jobbat lite extra med detaljer på bilen och inför finalen finputsat allt för att få ut full effekt, säger Thomas lite försynt.
– Efter flera års deltagande i serien har vi också fått den värdefulla erfarenhet och kunnande av banorna, som kan fälla avgörandet, när det ofta är små marginaler som skiljer, tillägger han.
Thomas prisar också hela sitt team med mekaniker och förare, som alla har ett sammansvetsat, välfungerande ansvar för alla sex deltävlingarna.
Blommenhof Racing försvarade fjolårstitlarna och vann i år totalen med 44,6 poäng före sensationstvåan TRK Racing. De bägge Nyköpingsteamen följdes av Trosabaserade Team 86 Invite på fjärde plats.
Vad värderar du högst, totalen eller klassen?
– Ju fler deltävlingar (åttatimmarsrace) som räknas i säsongen, desto mer utslagsgivande tycker jag det är. Totalt räknas sex, klassvis fem av sex bästa resultaten, menar Thomas.
Blommenhof Racing har kört på de tre olika banorna i långloppsserien med en imponerande säkerhet, bra marginaler och sett till att inte behöva bryta någon deltävling. BMW M3 bilen är en vinnarbil!
Kometen TRK:s teamansvarige Magnus Nyholm var lite orolig för BMW E30-bilen på grund av bränsleproblem under de fem första stinterna, men det försvann av sig självt därefter.
– Roligt att vinna klassen, vi behövde en placering plus två varv för att vinna och det grejade vi i den tuffa åttatimmarsduellen med våra 281 varv, säger Magnus, stolt över insatserna.
[fakta nr="1"]