– Klart bästa insatsen denna säsong. Nu känner vi bilen fullt tillfredsställande och kan få ut maximal effekt under de åtta timmarnas malande körning, säger team-bossen Joakim Lundius glatt.
Fjolårets STCC-bil körd under tre deltävlingar av Peter Wallenberg har nu anpassats till långloppsstatus med allt vad det som behövs för ett lyckat resultat.
I Team 86 regi var det fjärde deltävlingen denna säsong i MSLS, de tidigare placeringarna har vart tvåa, tvåa, trea. Jämfört med fjolårsbilen Seat Supercopa har man nu fått lite högre prestanda med bl.a. fler hk.
– Det kändes utmärkt från start till mål med bara två däcksbyten och tre tankningar under de sju stinterna. Hela tiden i övrigt var vi på banan och matade varv, ett bra segerrecept menar Lundius.
Känns det som att totalsegern är säkrad?
– Med två deltävlingar kvar kan allt hända, ett motorras, avåkning eller att vi tvingas bryta av någon anledning. Så vi tar inte ut något champagne-firande i förskott, försäkrar teamansvarige Lundius.
Total- och klass 3-vinnaren Team 86 Swedfarm Racing vann deltävlingen med sju varv före tvåan och tolv före trean. Som belöning fick man också en sammanlagd ledning före tvåan EDE i BMW. Den kan mycket väl bibehållas till slutresultatet.
Av övriga lokala deltagare blev Söderbergs Personbilar 1 klassfyra med 288 varv, Team Blommenhof Racing tvingades bryta efter 146 varv i sin nya BMW. I klass 2 fick TRK Racing problem och vann bara avverka 147 varv innan det blev stopp.