Här planerar kommunen för en bilväg – oro inom NFK

En av Nyköpings mer stadsnära rekreations- och motionsplatser, Frisksportartorpet, är hotad. Kommunen planerar att bygga en genomfartsväg rakt över marken.

Lena Tholse, ordförande i Nyköpings FK, ser verksamheten vid Frisksportartorpet som hotad.

Lena Tholse, ordförande i Nyköpings FK, ser verksamheten vid Frisksportartorpet som hotad.

Foto: Björn Andersson

Beachvolleyboll2020-05-17 12:00

Visst hörs biltrafiken från främst Stigtomtavägen i bakgrunden. Men att området runt Frisksportartorpet är en vilsam stadsnära idyll råder ingen som helst tvekan om. Den rödmålade torpet, eller Stensberg som den egentligen först kallades, har ett antal år på nacken. Hur många är oklart men den finns markerad på en karta redan 1857. 

När den sista skogvaktaren som hyrde stugan gick bort hyrdes huset ut som en föreningsstuga till Nyköpings frisksportarklubb. Det var 1959. Nu hyr klubben området och torpet av kyrkan och är inne på sitt 61 år där.

Själva stugan används till olika saker, en välbesökt tipspromenad utgår från stugan på söndagar. Klubben har även fyra beachvolleybollplaner som används flitigt under sommarhalvåret. De stora gräsytorna lockar många, liksom utegymmet. För att nämna några aktiviteter.

Frisksportartorpet har helt enkelt blivit ett tämligen välkänt begrepp i motions-, rekreations- och idrottskretsar i staden. 

Men nu känner klubben sin verksamhet på plats hotad. Rejält hotad till och med. Orsaken är den översiktsplan 2040 som Nyköpings kommun just nu har ute på samråd. Rakt över marken finns det nämligen inritat en väg för framtida biltrafik.

– Det vore hemskt om det försvinner, säger Lena Tholse, ordförande i NFK och pekar:

– Vägen skulle gå rakt över bastuhuset där borta och sedan förbi över gräset här.

Att kunna samsas på nära håll med en bred genomfartsled ser de inte som något alternativ. All den karaktär området står för skulle gå förlorad.

– Och nästan varje kväll i veckan har vi verksamhet här, säger Lena.

Hon tycker att vägplanerna rimmar illa med det faktum att kommunen själv trycker på om att det måste finnas tillgång till platser för både spontan och organiserad idrott, något man ser som betydelsefullt för folkhälsa och delaktighet.

– Förskolebussen brukar komma hit. Förskolan i Oppeby också. Och det är väldigt många som kommer hit och bara är.

Kommunen pratar ju om att, om planerna realiseras, försöka hitta någon ersättningsplats åt er. Hur ser ni på det?

– Det finns ingenstans i Nyköping något liknande där vi skulle kunna göra allt detta, säger Lena.

Per Skyllberg är översiktsplanerare på Nyköpings kommun. Fram till den 26 juni kan alla lämna in synpunkter på de planeringsförslag som nu finns. Han påpekar att det än så länge bara är en grovskiss som tagits fram.

– Vi har gjort den digitalt och då ser det väldigt exakt ut, säger Skyllberg.

Han konstaterar att det finns ett framtida behov av att knyta samman de norra och västra delarna vägmässigt, i detta fallet från Hemgårdspassagen över järnvägen upp till Hålletrondellen. Det med tanke på det nya resecentrumet som planeras, och den utveckling av Nöthagen och även det nya området Dammgruvan som också planeras.

– Det behövs en avlastning, säger han.

Hur långt fram i tiden det dröjer innan planerna kan bli verklighet kan inte Skyllberg svara på.

– Men under första halvan av perioden i alla fall, konstaterar han.

– Vi har ju fått ett uppdrag av politikerna att jobba med frågan, säger Skyllberg vidare.

Klubben och kommunen har redan haft kontakter. Enligt Skyllberg har man även ställt frågan till Nyköpings Arenor vad som skulle kunna gå att göras, om verksamheten vid Frisksportartorpet måste flytta.

– Klubben har en sådan verksamhet som kommunen vill ha kvar. Våran ambition är att i så fall hitta något annat.

Översiktsplanen om vägen

Område som beskriver ett framtida behov att utveckla huvudvägnät för person och godstransporter.

Länk mellan trafikplats Hållet och Hemgårdspassagen för ökad tillgänglighet mellan Nyköpings norra och västra stadsdelar.

Den framtida biltrafiken ska balansera mot andra trafikslag gällande kapacitet och ytanspråk. Framkomligheten för godstransporter ska beaktas i planeringen och godstransporter ska ledas på lämpligt vägnät speciellt till verksamhetsområden, terminaler och hamnar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!