Men den bäste i fyrhjulsdrivet Johansson, SMK Nyköping, och i tvåhjulsdrivet Larsson, Gnesta MK tvingades bägge bryta på grund motorhaveri och bakaxelras.
Konkurrensen i varje klass var mycket svår, i klass med SM-tävlingarna. Alla satsade för fullt och bilmaterialet tog stryk.
Av ca 180 startande kom bara 125 i mål, 52 bröt på någon av de åtta specialsträckorna och därav skedde 15 avåkningar.
– Rent åkmässigt kändes det bra. Efter SS4 var vi klassnia, men tvingades bryta några km före målet på SS5, säger Patrik Larsson, som var nöjd.
– Åt bakaxelraset kunde vi inget göra. Går ej att förutse en sådan slitskada, men oturligt att det skedde nu, tilägger han.
För tre år sedan i SRC:s premiär kom han tillsammans med Kristroffer Nordlund sensationellt bra som klasstrea i 2wd.
Efter mellanåret i fjol är årets satsning lika hård, men den svåra konkurrensen är både inspirerande och lite skrämmande.
Eric Johansson vann i torsdagskväll en Sprinttävling, men nu höll inte motorn vad den skall hålla utan han tvingades bryta.
– Vägarna i detta Sydsvenska rally i Småland är ganska krokiga, lite stenigare. Det går snabbt och svänger hela tiden, beskriver Patrik.