Trosateamets livliga försäsong

Långloppsteamet från Trosa har haft inbrott i verkstan och sålt fjolårets vinnarbil. Men redo skulle de ändå ha varit om säsongen körts igång som planerat.

Teamets Seat Cupracer är redo för tävling. Frågan är när de får vara på banan.

Teamets Seat Cupracer är redo för tävling. Frågan är när de får vara på banan.

Foto: Privat

Bilsport2020-04-02 09:00

Med lite otur kunde säsongen för Team 86 Swedfarm Racing ha tagit slut innan den började. Några dagar in i mars hade teamet inbrott i sin kombinerade verkstad och garage. Några lådor och verktyg stals.

– Det är inte det som försvann som är det värsta, det är att de har varit inne i verkstaden, säger Joakim Lundius.

Nu har lokalen dubbla larm som gick igång direkt så tjuvarna tog med stor säkerhet till flykten tämligen fort.

Bilen, en Seat Cupracer, klarade sig oskadd. Det är för övrigt den bil som teamet tänkte köra förra säsongen med men som kraschades på träning dagen innan premiären. Den bil som blixtinköptes istället är nu såld.

– Till ett nystartat team i Linköping. Den kommer att gå kvar i klassen.

När inbrottet skedde visste de inte att premiären skulle skjutas upp. Det beslut kom i mitten av mars.

– Det är bara att vänta med att få köra och ta sitt samhällsansvar, konstaterar Lundius. 

Premiären i Mellansvenska långloppsserien (Msls) skulle ha körts på lördag. Men av förklarliga skäl är racet inställt. Förhoppningen är att kunna köra den längre fram.

 – Nästa deltävling skulle väl ha varit i början av maj någon gång men jag tror inte det kommer att bli några tävlingar innan sommaren, funderar Lundius.

Totalt var planen att serien skulle innehålla sex race. Nu tror Lundius att det kan bli svårt att genomföra.

– Det kommer att bli trångt på banorna när allt går igång igen. Och vi är ju inte de första i kön i alla fall.

Efter att ha vunnit serien både i klassen och totalt två år i rad var upplägget för 2020 tänkt att bli lite annorlunda. Teamet anmälde sig till en nystartad serie som skulle ge möjlighet att få köra på nya svenska banor.

– Men det var för få anmälda så det blev ingenting. Tanken var att vi skulle köra lite i varje serie men när de lade ner den nya sa vi att det blir full satsning på Msls.

Lundius är besviken på att projektet gick i graven.

– Det är många som gnäller på att vi bara kör på samma banor men sedan när de väl får chansen tar de den inte.

Därmed blir det Mantorp, Sviesta och Kinnekulle även i år.

Antalet anmälda team fortsätter att minska.

– Vi har tjatat på arrangören att man ska samarbeta med andra serier. Det finns en i söder och en åt Karlskogahållet. Bättre med en serie med 40 bilar än två med 20.

Nyköpingsteamen Blommenhof Racing och Söderbergs Bilar 1 kommer också att köra i år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!