– Den nya regeln om skyltarna ska inte behöva drabba oss. Vid vår tävling förra året, som till slut blev godkänd, hade vi egna skyltar, säger Pelle Bång, som är tävlingsledare både för cykelloppet och Trosa Stadslopp.
– Men det är skillnad om man är tvungen att ha de skyltar Trafikverket vill att vi ska ha. Då har de en underleverantör som de säger att man ska använda sig av när man ska sätta upp dem och det kostar pengar
TbOK använde sig ifjol av röda trianglar, som är vanligt vid till exempel motortävlingar, och det fungerade bra då.
– Det här är ju ett motionslopp, det är lite skillnad om man måste stoppa trafik. Här är det lite trafikvett och sunt förnuft som gäller när vi korsar en del vägar. Det har blivit lite storm i ett vattenglas, men samtidigt har inte Trafikverket eller Länsstyrelsen gått ut och berättat så mycket om regeln vilket är synd.
Men tror du att det är många arrangörer som funderar på att ställa in sina tävlingar nu?
– Ja, det kan jag tänka mig. Jag såg att det var någon arrangör i Halland som hade en tredagarstävling, som sa att det skulle bli för höga kostnader och att de skulle ställa in den. Det här kommer säkert att krympa cykelsporten ytterligare.
Pelle Bång har i dagarna skickat in föreningens tävlingsansökan till Länsstyrelsen.
– Problemet är att det tar så lång tid innan man får en tävling sanktionerad att man inte har så mycket tid på sig att göra förändringar om man inte får den godkänd, säger Pelle Bång.
Tanken är annars att Trosatrampen ska avgöras den 14 maj. Precis som i fjol, då man fick lägga om bansträckningen från norr till söder, utgår man från Norrbyvallen i Västerljung. Man cyklar sedan ned mot Helgö och vidare mot Tystberga där banan delar på sig. De som valt den långa sträckan (90 kilometer) cyklar norrut mot Östermalma och Lästringe. De andra vänder där hem mot Västerljung. Då har man cyklat 57 kilometer.
Hur blir det med Trosa Stadslopp?
– Det ligger under Polisen och kommunen, så där är det inga problem.
Men någon landsvägstävling för cykel blir det inte i höst. Hedebytrampen blir i stället kanske Hedeby MTB och tävlingsplats blir i sådana fall Bergsgård.
– Det lönar sig inte att arrangera något på hösten. Det är få som anmäler sig då och svårare att få tag i funktionärer. Och vi har ett bra samarbete med Bergsgård. Så det har inte så mycket att göra med den nya regeln, säger Pelle Bång.
– Vi kommer i stället satsa mer på Trosatrampen och kanske ha några grupper för dem som ska köra Vätternrundan. Om de vill köra under åtta timmar. Det har vi haft tidigare och det har varit populärt.
Förra året, efter covid-uppehållet, slogs deltagarrekordet (437) i loppet.
Nytt för i år också är att svenska cykelförbundet infört en motionslicens. Tanken är att förbundet ska få in pengar på så sätt i stället för att föreningarna ska skicka in en del av deltagarnas tävlingsavgift.
– Många tycker det är vansinnigt. Deltagarna är ju försäkrade så fort det är ett godkänt lopp. Är det en olycka så får alla ut pengar på den försäkringen. Men med licensen säger förbundet att klubbarna inte behöver betala in deltagaravgift, som tidigare var 40 kronor men som nu ska höjas. Licensen kostar 300 kronor, berättar Pelle Bång.
Arrangören får välja själv om de kräver motionslicens vid tävlingar i år.
– Vi kommer inte att kräva det. Jag tror faktiskt att licensen kommer att bli en flopp första året. För många vet för lite om den.