Med alla rallytävlingar inställda långt in i juli har den regerande mästaren i Grupp F/VOC av Svenska rallycupen, Andreas Hultström, inte ens behövt sätta sin Volvo i kördugligt skick än. Nyköpingskillen har inte åkt en tävling sedan sista deltävlingen av rallycupen i oktober i fjol.
Svenska Bilsportförbundet förstod att åkabstinensen var stor ute i landet och beslöt därför att bjuda in till Sveriges första SM i virtuellt rally. Andreas, som hållit på och kört i dator hemma sedan tidigare var inte sen att hoppa på. Han var inte ensam.
– Det var 300 anmälda, säger Andreas.
Inte blev det sämre av att hans flickvän överraskade honom med bättre stol och utrustning lagom till mästerskapsmånaden gick i gång.
De sex deltävlingarna avgjordes nämligen under sex på varandra följande veckor.
– Man hade en vecka på sig att träna och sedan köra en deltävling. När den veckan var slut påbörjades genast nästa deltävling veckan därpå, säger Andreas.
Du kunde alltså träna på varje specialsträcka hur många gånger du ville under veckan innan du bestämmer dig för att stå på startlinjen för ett officiellt resultat. Då har du så klart bara en chans. Du behövde heller inte köra sträckorna i följd direkt på varann, bara man var klar när "veckan" var över.
– De som låg i toppen körde säkert uppemot fyra timmar om dagen, konstaterar Andreas.
– Dem är det svårt att hänga med, fyller han i.
Trots att det var ett svenskt mästerskap gick tävlingarna i olika länder i hela världen, Nya Zeeland, Australien, Spanien, USA, Argentina. Den sista var i alla fall i Sverige, en vintertävling dessutom.
– Vissa sträckor var tagna från sådana som finns i verkligheten. I den svenska tävlingen fanns sträckan från Svenska Rallyt där krönet Colins Crest finns med, säger Andreas.
Hur pass mycket stillar detta åkabstinensen?
– Man får ju tävlingsmomentet i alla fall, säger Andreas som tycker att det är väldigt verklighetstroget.
– Det är en väldigt bra känsla (i åkningen).
Hur gick det då resultatmässigt för honom? Han blev 32:a, vilket egentligen inte är så dåligt med tanke på att många rena e-sport-proffs fanns med.
– Det är så jäkla lätt att få punktering. I första tävlingen körde jag väl fem-sex sträckor av åtta med punktering. Och sista, svenska tävlingen, gick inte alls. Då rullade jag i en av de första svängarna och fick dubbelpunktering.