– Både och faktiskt. Jag hade en tuff första halva med ont i knät och dåligt med energi från Mångsbodarna nästan hela vägen till Evertsberg. Andra halvan gick mycket bättre och kändes ibland riktigt enkel och bara härlig.

Hur känns kroppen så här efteråt?

– Första dygnet hade jag träningsvärk i varenda muskel från öronen och nedåt men det blir snabbt bättre, lite ont i knät också – men det vet jag går över om några dagar. Bara något litet skavsår men inga blåsor eller blånaglar.

Du började tidigt med detta långsiktiga mål – hur har träningen varit under våren och sommaren?

– Det har gått överlag bra men passen och framförallt tävlingarna över tre timmar har gått dåligt då jag haft strul med mitt knä. Trodde det var bra men så var det inte. Så det har varit en vår och sommar med en del oro om att ens komma i mål

Gav det mersmak för fler ultralöpningar eller blir det något annat träningsmål nu?

– Jag vet inte. Vid Risberg tänkte jag att jag inte kommer ge mig på en Ultra igen men jag har lite annat som drar, lite kortare distanser som maraton kanske...

Hur lång tid tar det efter en sådan här tömning innan du blir sugen på att träna och sätta upp ett nytt mål igen?

Det återstår att se. Efter Ironman 2016 tog det nästan ett halvår och det här är nog jämförbart. Det dröjer nog innan något stort mål lockar, antagligen tränar jag oplanerat i ån månad i alla fall.

Några tips ifall någon mer vill ge sig på Ultravasan?

Träna på att vara ute länge. Jag var på fötter nästan 11 timmar i sträck. Så att varva långsam löpning och dagslånga promenader på Sörmlandsleden om man har den tiden är bra. Har man inte så mycket tid att tillgå är det bättre att försöka träna ofta och på varierat underlag. Tänk total tid istället för kilometertider.

tomas.larsson@sn.se