Östra open är en vinterklassiker på upp till åtta deltävlingar – om det går för den återkomna värmen. Kim Nilsson tillhörde svenska junioreliten i såväl speedway och motocross, så steget till enduro var inte så långt.
– Enduro är roligare träning än crossen där man får leta efter en öppen bana och sedan harva på varv efter varv. Det här blir aldrig likadant och de behöver ju inte vara ett underhållet spår. Många speedwayförare tycker att det är skönt att inte tävla på vintern, men jag ville köra tävling även vintertid – och då blev det här perfekt, säger Kim.
Det låter som att du förbereder dig för Gotlands grand national igen?
– Så är det! Jag lyckades ju placera mig på pallen i motionsklassen senast på Gotland ochb har därmed fått en fri start, så det kommer jag planera in.
Han har stora möjligheter att konkurrera om segern i år...
– Förra året startade 500 framför mig i klassen. Nu står jag i första startled och har alla möjligheter att få en bra start i alla fall, skrattar Kim.
Vad är tjusningen med enduro?
– Motorcykelåkningen och känslan är 90 procent. Det gäller att ha blicken långt fram, uppfatta terrängen – och ta beslut. Sedan måste man ju ha uthållighet.
Enduro är ett bra komplement till Kims seriösa vinterträning.
– Ungefär 30 procent är motorcykelåkning. Det ger lika mycket som att köra enduro en dag som skidor eller springa om man kollar puls och sådant.
Senast fick Kim verkigen kämpa in i det sista för att vinna yngsta motionsklassen. Han var två sekunder efter inför sista varvet.
– Jag visste utgångsläget så det var bara att ge allt; vet inte om det gick så mycket snabbare men det räckte precis att orka göra ett liknande.
Har du nytta av enduro rent tekniskt även till speedway?
– Ja, det är ingen nackdel i alla fall att ändå ha åkt mycket motorcykel; inte samma osäkerhet som om man inte suttit på nån hoj. Snabba beslut uppstår också i speedway. Ganska bra träning för sinnet tror jag...
I speedwayen har Kim efter att ha varit med och burit Masarna till SM-guld blivit kvar i Griparna i allsvenskan men bytt till Rospiggarna i högsta serien. På våren väntar dessutom två viktiga landslagskval.
– Den 28 april är det EM-kval och en 24 maj kör jag "semifinal" i GP-kvalet, båda i Tyskland. När det gäller GP-banan har jag bra minnen från tidigare kval så det ska bli kul att köra där igen.