Kim Nilssons uppgjorda åkplan fungerade perfekt. När han gick ut på det sjätte och sista varvet var han i totalledning i hela motionsklassen av endurotävlingen Gotland Grand National med runt 40 sekunder.
Då, mitt ute på sista varvet hände det som inte fick hända:
– Jag blev påkörd av en varvad förare. När jag ställer mig upp efteråt står jag i bara strumpan, säger Kim.
Hela sulan på ena stöveln var borta, avsliten. Hur det kunde gå till har Kim ingen aning om, det ska egentligen inte kunna hända.
– Yttersulan av gummi skruvar man på, den går att byta ut. Den lossnade efter bara ett varv. Men resten är ju gjuten i stöveln och ska inte kunna lossna, konstaterar Kim.
Han vet så här med några dagars fundering fortfarande inte om han ska skratta eller gråta åt det fullständigt osannolika som hände.
– I två veckors tid har jag lagt ner mycket tid på att all utrustning ska vara i toppskick.
Han fortsätter:
– Jag var verkligen noggrann på sista varvet. Jag förvarnade den andra föraren om att jag kom på yttersidan.
Kim var förbi den varvade föraren på yttern i en 180-graders kurva med, uppskattar han, en till en och en halv meter. Kim tror att den varvade föraren då tappade kontrollen på sin cykel.
– Jag såg honom inte längre men han träffade mig vid framstyret, jäkligt surt.
Hastigheten var dessutom låg, mellan 20–30 kilometer i timmen. När de båda reste sig från kraschen stod alltså Kim och klafsade i leran med strumpan rakt igenom stöveln.
– Det var ändå ett halvt varv kvar, typ elva kilometer. Att ställa sig på en taggig fotpinne med bara strumpan kan nog vara direkt farligt.
Kim provade dock att åka en bit men när värste konkurrenten kom ikapp och förbi valde Kim att bryta.
Hur gick det för den andra föraren?
– Han bad om ursäkt, sedan åkte han vidare så glatt.
Simon Carlsson från Hedeby MCK var totalfyra i motionsklassen, tvåa för åldersklassen 15–29 år. Även det högst anmärkningsvärt.
– Jag startade i åttonde led eftersom jag inte var seedad. Vid start fick jag inte igång hojen. Vi första tidskontrollen var jag typ 800:e förare, säger Simon som vanligtvis är cyklist och proffs i Husqvarnas eMTB-satsning.
– El-mountainbike är jättestort i Europa, säger Simon som på världscupen kom 15:e.
Har du kört GGN tidigare?
– En gång för fem-sex år sedan. Jag skadade ryggen och slutade med motocross.
Totalt tror han sig ha haft tre timmar på motorcykel inför loppet.