Ont om folkracebilar – det måste till en förändring

Årets första folkracetävling skulle ha genomförts på fredag på Björshultsbanan. Den ställdes in på grund av för få anmälningar. "Det är första gången det händer" säger Hampus Juteryd i SMK Nyköping.

SMK Nyköping tvingades ställa in fredagens kvällstävling eftersom det var för få startande.

SMK Nyköping tvingades ställa in fredagens kvällstävling eftersom det var för få startande.

Foto: Olof Carlson

Folkrace2023-05-04 12:21

Hampus Juteryd tror inte att det beror på det ekonomiska läget i världen med höjda bensinpriser utan på tre helt andra saker.

– Dels är det en helg med många tävlingar i närområdet, dels finns det en ny systembokning som nog inte många hittat ännu, dels börjar det bli ont om folkracebilar. Det är inte många som vill ta ut sin bil till en endagarstävling. De får anbud på direkten och har sedan inget att åka med när det är tvådagarstävlingar. 

I sporten folkrace måste man nämligen sälja sin bil efter en tävling om man får ett anbud. 

– Det är färre som bygger om bilar nuförtiden, det är lättare att köpa en i stället. Men det brukar vara svårt att få tag i bilar efter tävlingarna nu också. Det är så många som lägger anbud, säger Hampus.

Kan det bli så att folkracesporten dör ut?

– Det tror jag inte men prisbilden kommer att förändras eller så måste man begränsa reglementet. Skrotpriset på bilar har gått upp, det är svårt att bygga en bil för 8 000 kronor med allt vad som krävs för att nå upp till säkerhetsstandarden. Det är nog därför det inte byggs så mycket bilar.

undefined
Sådana här "skrothögar" börjar det bli ont om.

Priset på en folkracebil har ökat successivt genom åren, men har nu legat kvar på 8 000 kronor ett tag.

Tvådagarstävlingen den 10-11 juni kommer att genomföras. Den här gången blir det ett samarrangemang med MK Ramunder, Söderköping.

– De har ingen egen bana så det är bra att vi kan göra det så här. De kommer upp och hjälper oss. Sedan ska vi försöka arrangera en kvällstävling i början av augusti eller september. Vi måste testa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!