"Watch dogs legion" utspelas i London i en nĂ€ra dystopisk framtid. Ett sĂ€kerhetsföretag har storstaden i sitt grepp, och det Ă€r upp till spelaren att bygga en motstĂ„ndsrörelse. Och det Ă€r vilka man rekryterar till den â och dĂ€rmed kan ta kontrollen över â som Ă€r det intressanta i spelet.
Ubisoft har skapat ett system som bygger pÄ slumpvis genererade personer, som alla har namn, yrken, scheman och kopplingar till andra Londonbor.
ââDet handlar om att bygga en motstĂ„ndsrörelse av mĂ€nniskor som du normalt sett kanske aldrig hade tĂ€nkt dig i samma rum ens. Men det Ă€r det London handlar om â den mĂ„ngfalden och gemenskapen, sĂ€ger Natalia Hinds, sjĂ€lv Londonbo, som har regisserat röstskĂ„despeleriet.
En stor mĂ€ngd skĂ„despelare â frĂ€mst Londonbor â har tagits in för att skapa rösterna till spelets invĂ„nare.
ââEn av de största utmaningarna var med sprĂ„ket, att sĂ€kerstĂ€lla att allt kĂ€nns Ă€kta, och att vi inte rĂ„kar bli stereotypa med hur vissa figurer pratar, sĂ€ger Hinds.
Skapa en motstÄndsrörelse
En spelare kanske vÀljer en lönnmördare, en huligan och en journalist till sin motstÄndsrörelse. En annan kanske riktar in sig pÄ en biodlare, en Àldre dam och en stÀdare. Alla personer har sin anledning till missnöje, som spelaren kan utnyttja för att fÄ med dem i laget.
Varje figur har speciella egenskaper, eller kombinationer av dem, eller har tillgÄng till speciella föremÄl, vapen och fordon.
Men relationerna mellan invÄnarna Àr ocksÄ viktig. Skjuter du ihjÀl en vakt kan du inte rÀkna med att nÄgonsin kunna rekrytera hennes man till motstÄndsrörelsen.
Försenat spel
"Watch dogs legion" var ett av flera spel som Ubisoft valde att försena, sedan actionspelet "Ghost recon: Breakpoint" floppade. Utvecklingsgruppen, som frÀmst hÄller till i kanadensiska Toronto, anvÀnde den extra tiden till att förbÀttra systemen kring Londonborna, berÀttar Patrick Ingoldsby, visuellt ansvarig.
ââVi fokuserade pĂ„ att sĂ€kerstĂ€lla att personerna du kan rekrytera och upptĂ€cka i spelet hade egenskaper och förmĂ„gor som kan anvĂ€ndas, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââNĂ€r du letar efter meningsfulla figurer att bygga ditt lag av kommer du att upptĂ€cka att det finns en del som erbjuder flera överraskningar â prylar och vapen och sĂ„nt.
Perfekt storstad
London som stad har Äterskapats med stor noggrannhet. Patrick Ingoldsby hoppas att spelarna kommer att uppskatta kÀnslan av autenticitet, Àven om allt ses genom det dystopiska filtret.
ââVi kunde relatera till de mĂ„nga sociala utmaningarna. Och de aktuella hĂ€ndelser som vi inspirerades av blev brĂ€nsle till den spekulativa fiktionen som vi skapat. Jag tror att det faktum att London Ă€r en vĂ€rldsstad, en smĂ€ltdegel av mĂ€nniskor, gör den till den perfekta platsen att matcha spelets innovationer, sĂ€ger han.