Oro för trafikolyckor vid skola – "Agera innan Oj blir Aj"

Trafiksituationen vid Welandersborgsskolan är inte optimal. Det medger även rektorn. En pappa menar att skolan inte kan garantera säkerheten för hans barn, ett bidragande skäl till att hans barn bytt skola.– Reagera - innan Oj blir Aj, säger Peggy Bergman.

"Om kommunen inte har råd att satsa på trafiksäkerheten för våra barn i skolan kanske man inte ska vara en egen liten kommun utan slå sig ihop med en större för att få starkare ekonomi och kunna åtgärda olycksrisken genom ett staket", menar en av föräldrarna.

"Om kommunen inte har råd att satsa på trafiksäkerheten för våra barn i skolan kanske man inte ska vara en egen liten kommun utan slå sig ihop med en större för att få starkare ekonomi och kunna åtgärda olycksrisken genom ett staket", menar en av föräldrarna.

Foto:

Gnesta2018-02-18 10:08

Barn mellan 6 - 12 år spelar King och fotboll på bollplan intill vägen där bilar svänger ut och in till skolan i Björnlunda. Föräldrar har efterlyst åtgärder som staket för att minska risken för olyckor när barnen springer ut på gårdsplan för att hämta en boll.

På det senaste skolrådet konstaterades att rektorn måste ta pengar ur egen budget för att åtgärda problemet. Det blev droppen för Ivelin Dimitrov som nu sagt upp platsen för sina två döttrar, 7 och 9 år.

– Tung godstrafik kör förbi ibland och jag vet att övningskörning även pågått vid skolan. Det är bara en tidsfråga innan något händer, säger Ivelin vars barn börjat i en ny skola i Gnesta i stället.

Peggy Bergman efterlyser riskbedömning från kommunen.

– På jobbet skulle vi vuxna sett risken och genast agerat och säkrat. Enligt Arbetsmiljöverket så gäller liknande regler kring elevernas miljö, hävdar hon.

De tre senaste åren har elevantalet vid Welandersborgsskolan i Björnlunda kraftigt ökat likaså trafiken till och från skolan. Läget intill den hårt trafikerade väg 57 är kanske inte helt optimal, medger Mille Panic, rektor Welandersborgsskolan.

– Vid 13 -14-tiden på dagarna är det kanske värst, då taxibilar och föräldrar kör upp på gårdsplan för att hämta barn vid skolan. Även om alla är medvetna och kör försiktigt så finns det risker, menar Mille Panic.

Hur svårt är det att sätta upp ett staket för att lösa problemet?

– Det skulle kosta 400 000 -500 000 kronor. Skälet är att det inte bara är att sätta upp ett staket utan det krävs även andra åtgärder då, som att vi även anlägger en gångbana. Den budgetkostnaden har jag beslutat satsa på personal istället, menar rektorn som samtidigt betonar att han ska lyfta trafikfrågan högre.

Sara Liljeblad, förälder till två barn som ibland tar bussen till Gnesta för att delta i Kulturskolan. Hon har frågat Trafikverket om en åtgärd för att säkra barnens övergång till busshållplatsen på andra sidan landsvägen.

Trafikverket har svarat att övergångsställen inger en falsk känsla av trygghet. "Ett obevakat övergångställe är inte en trafiksäkerhetshöjande åtgärd, utan mest en framkomlighetsåtgärd för oskyddade trafikanter som korsar en hårt trafikerad väg där man kör 50 kilometer i timmen."

– Jag har största förståelse för svaret men beklagar att det är så komplicerat. Samtidigt gör fritidspersonalen ett jättebra jobb genom att följa barn som ska med bussen över vägen. När det inte finns någon annan lösning i sikte, känns det ändå tryggt, menar Sara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!