Det var förra sommaren som den snart 17-årige Nyköpingskillen bytte klass från OK till KZ2. Mest beroende på att han vuxit på längden så mycket att OK-karten blivit för liten. I ett slag blev allt väldigt nytt för honom.
Så här åtta månader senare tycker han ändå att omställningen gått bra.
– Jag har lärt mig allt för att kunna åka fort. Det är den där sista erfarenheten jag saknar, att aldrig göra misstag. Det får man bara genom att köra mycket.
I nya klassen möter han förare som kan ha kört och skaffat sig erfarenhet i över tio år. Norton är bland de yngsta.
– Det är svårt att ta igen det på ett halvår, konstaterar han.
Erfarenhet får man bara genom att träna, träna och åter träna. Sin vana trogen har Norton pendlat ner till Italien de första månaderna av året. Tre tävlingar i en av de internationella WSK-serierna har han kört. Placeringarna blev 19, 19, 23.
– Generellt sett är jag ganska nöjd. Jag har gått bäst av dem som kör med samma material, det var en förare som var före vid en av tävlingarna, säger han.
Under hela året har Norton också haft hjälp av en finsk rutinerad KZ2-förare, Simo Puhakka, som blivit något av en mentor.
Under april har Norton tävlat på hemmaplan. Det blev segrar både i Klippan och nu senast i Helsingborg.
– I första tävlingen var det förare från Danmark Norge och Sverige. I andra från Sverige och någon enstaka dansk.
Även om motståndet kanske inte är som i WSK-serierna rankar han segrarna högt.
– Det är lika svårt att vinna vilken tävling det än är. Bredden i klassen är stor.
I mitten av maj väntar första EM-deltävlingen (av två). Den körs i Belgien. Några direkta mål har Norton inte satt upp.
– Vi får se hur det går i första deltävlingen och sätta ett mål för andra, säger han.
Den EM-deltävlingen körs i Italien i sommar.
Att han är försiktig med målsättning har en enkel förklaring.
– Egentligen ser jag hela året som ett läroår för mig eftersom det är så mycket nytt.
Norton kör fortfarande för svenska Ward Racing. Men vid EM-deltävlingarna och VM i september ska han göra ett inhopp och köra för största fabriksteamet inom karting, Tony Kart.
Betyder det att dina chanser öka?
– Vi får väl se.
Även Nyköpingsföraren Linus Lagerström kommer att köra EM. Han och Norton kör i samma klass.