Det var när Nyköpingskillen vann karting-SM 2022 som en provkörning med banracingorganisationen STCC:s elbilar ingick i förstapriset.
– Men de hade inga bilar klara i fjol så det blev nu istället, säger Norton.
I lördags fick 18-åringen tillsammans med sex andra unga motorungdomar testa på de 550 hästkrafter starka elbilarna. Det på Ljungbyheds Motorbana.
– Vi fick köra i en kvart. Men det var ingen tävling eller tidtagning. Vi skulle inte ha någon press på oss, säger Norton.
Skillnaden från kartingbilen är stor.
– Bilen har servostyrning, den har stötdämpare.
Elbilarna har dessutom ingen växellåda utan automatlåda.
– Elbilen är mer aggressiv än en vanlig bil. Det finns ingen effektkurva när man gasar, all kraft kommer på en gång.
Är det inget motormuller i elbilen?
– Utifrån, från läktarplats hörs det nästan ingenting. Men inne i bilen låter det. Så det är inte svårt att få en känsla för den.
STCC blir först i världen med att arrangera ett elektrifierat nationellt mästerskap. Organisationen skriver själva i ett pressmeddelande att de hoppas att någon av testförarna tar plats i den uppmärksammade elbils-serien nästa år. Visst kan Norton tänka sig det.
– Men det handlar bara om pengar. Jag kan tänka mig att köra vad som helst bara någon vill sponsra.
Hur nästa säsong ser ut vet han ännu inte.
– Vi väntar just nu på vad kartingteamet ska göra, säger Norton.
Men han håller så många dörrar öppna som möjligt.
– Vi håller kontakten med dem (STCC, reds anm).