‒Jag visste inte om jag skulle skratta, gråta eller bara vara förbannad när jag kom hit i natt, berättar Linnéa Boman som försöker få tag på polisen för att komplettera sin anmälan när SN träffar henne på förmiddagen.
Larmet gick vid tretiden och hon åkte direkt till butiken, men kunde snabbt konstatera att inget var stulet. Det var dock en klen tröst.
‒Alla saker som låg i skyltfönstret är ju förstörda, det är glassplitter överallt. Man blir så jäkla irriterad, säger Linnéa Boman och visar en skyltdocka som är täckt av ett lager fint glaspulver.
Frågan om ersättning oroar både henne och de andra butiksägarna. Hur det ska gå att få rutorna lagade är ett annat bekymmer, glasmästaren i Gnesta har av naturliga skäl fullt upp men Linnéa Boman har fått tag på en firma i Södertälje som förhoppningsvis kan hjälpa till.
‒Jag är orolig över att det här ska kosta mer än försäkringsbolagets gräns. Även om det bara blir självrisk så är det mycket pengar för oss med små butiker. De extra pengarna finns inte alltid.
‒På ett sätt var det skönt att det inte bara var jag som var drabbad, då vet man i alla fall att det här inte var något personligt mot mig, fortsätter Linnéa Boman.