Jag har ställt frågan till Centern om en satsning på höghastighetsbanor för 320 km/t verkligen stämmer med partiets profil. Distriktsordföranden Martina Johansson har svarat ja. Men jag har ändå inte fått något svar.
Visst är det många ord och svepande formuleringar. Men inte någon förklaring till hur det stämmer med partiets profil. Det enda som är någon substans är att Centern ”vill hålla ihop landet” Med andra ord; om det tar sex minuter längre tid från Stockholm till Linköping, 20 minuter mer till Malmö och en kvart längre till Göteborg så faller Sverige samman.
Man ska snabbt ”nå fler regioner” med hjälp av hh-banan. Men det gäller exempelvis inte Kronobergs län. Där ska tågen rusa igenom, men inte en enda station är planerad.
En annan profilfråga är näringslivet och mycket riktigt anser hon att man ska kunna ”frakta gods snabbt, säkert och punktligt.” Och tydligen är det därför Centern vill göra vår största järnvägssatsning på 150 år på en järnväg som för tid och evigheter inte kan trafikeras med godståg.
Att det skapas mer utrymme för gods på de gamla stambanorna är ju en chimär. De flesta resorna går inte mellan målpunkterna utan till mellanstationerna. På de bansträckorna kommer naturligtvis trafiken med regional- och lokaltåg att öka så om 20-30 år finns säkert ingen plats för mer godstrafik.
Om man bygger en 250-bana så kan den anpassas också för godståg. Även om man prioriterar persontransporter på den nya banan så blir det under lågtrafik, uppskattningsvis sex-åtta timmar per dygn, utrymme för godståg. En dubbelspårig järnväg beräknas motsvara en 16-filig motorväg. Det innebär alltså att man under lågtrafik kan få kapacitet för godstransporter motsvarande en fyrfilig motorväg. Helt gratis!
Banan blir till och med billigare att bygga än en 320-bana, då man kan undvika kostbara passager! Om Centern menar något med sin näringslivsprofil så borde man satsa hårt på att bygga en 250-bana som kan ta alla sorters trafik.
Martina Johansson pekar också ”miljöansvar” som ju också är en centerprofil. Men har partiet det borde hon stå på barrikaderna mot en 320-bana. Men att hon inte gör det beror väl på hon som andra höghastighetsentusiaster är dåligt pålästa. En höghastighetsbana måste dras så rakt som möjligt och då finns det ingen möjlighet att ta hänsyn till vare sig kultur- eller miljövärden. Det kommer säkert att drabba åtskilliga av centerns medlemmar när banan ska dras över deras marker.
Att bygga för 320 km fordrar att man måste ha en spårunderbyggnad i betong, som inte bara är dyrt. (enbart för Ostlänken kostar det 10 miljarder extra). I betong ingår cement som är ett av de mest energikrävande och miljöpåverkande produkter att framställa.
Vidare så blir energiåtgången närmare 50 procent högre om man ökar farten från 250 till 320 km. Det är inget man kan göra något åt. Det är en naturlag.
Martina, avslutningsvis håller jag med dig om att det ”vore dumt att inte bygga på rätt sätt från början”. Men en 320-bana måste vara helt fel för Centerprofilen.
Håkan Norén