Lärarförbundet ordnade debatt om skolan på Elektron på tisdagskvällen, med förhoppningen att flytta skolfrågorna högre upp på dagordningen inför höstens kommunalval.
Tanken var att skapa en dialog mellan medarbetare och politiker, och anställda på skola, förskola och fritids i kommunen bjöds in som publik. Alla fullmäktigepartier utom Sverigedemokraterna hade representanter på plats.
Skiljelinjerna fanns mellan politiken och medarbetarna, snarare än mellan majoritet och opposition.
Det var, trots att flera av politikerna på plats har jobbat som lärare, ganska gott om floskler i debatten och avståndet till lärarna i publiken kändes stundtals väldigt långt.
Vid ett tillfälle ropade några av lärarna "Men hur då!?", efter en lång utläggning om vikten av att se varje barns förutsättningar. En smula irriterat blev det även när en av politikerna tog ordet "dagis" i sin mun.
Frågan om resurser dök, föga förvånande upp, flera gånger.
‒Inställningen att politiker bara vill kapa resurser, och att lärare bara vill ha mer pengar, leder ingen vart, konstaterade Anna Ekström (M), vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
Kommunalrådet Johan Rocklind (S) var också flera gånger inne på att skolfrågan är komplex, och att mycket av styrningen ligger på tjänstemannanivå, snarare än på politiken.
Miljöpartiet och Vänsterpartiet tyckte dock att det finns hål att stoppa extra pengar i framöver.
‒Vi kan avsätta pengar för att ni ska kunna utveckla skolan i Gnesta, sa Gustav Edman (MP) och vände sig till lärarna i publiken.