När persontågen flyttas över till Ostlänken någon gång i mitten av 2030-talet blir det utrymme över för mer godstrafik på Nyköpingsbanan. Trafikverket räknar med att det kan röra sig om ytterligare fem godståg per dygn som trafikerar Nyköpingsbanan år 2040.
Det är tåg som i dag går på Västra stambanan från Järna via Katrineholm till Åby utanför Norrköping som skulle tjäna tid på att byta bana och i stället köra Järna – Nyköping – Åby. Det finns även andra tåg som skulle kunna flytta över, men det är tveksamt om det är tillräckligt intressant för dessa då de i dag kör i en hastighet på 160 kilometer i timmen och långa delar av Nyköpingsbanan är begränsad till en hastighet på 100-120 kilometer i timmen. Dessutom har dubbelspåret på Västra stambanan bättre punktlighet än enkelspåret på Nyköpingsbanan, konstaterar Trafikverket.
Med ytterligare fem tåg skulle godstrafiken mer än fördubblas och landa på tio godståg per dygn mellan Järna och Nyköping och tolv per dygn mellan Nyköping och Åby. Beräkningarna är dock försiktiga, konstaterar Mikael Klingstedt, utredningsledare på Trafikverket.
– Det är ett försiktigt antagande. Det utgår från den järnväg vi har i dag, säger han.
Samtidigt är det känt att efterfrågan ökar med kapaciteten, exempelvis när Ostlänken byggs.
– Bygger vi mer kapacitet på järnvägen efterfrågas sannolikt mer. Det är tydligt när vi bygger vägar, trafiken ökar vartefter vi bygger större vägar, säger Mikael Klingstedt.
Till sist är det marknaden och efterfrågan från operatörerna som styr, både för person– och godstrafik. Även efter att snabbtågen börjar köra på Ostlänken kommer det finnas möjlighet för långsammare persontrafik på Nyköpingsbanan.