Gunilla fick fel råd av Vårdguiden – blev nästan blind på ena ögat

När Gunilla Nordberg ringde till Vårdguiden eftersom hon hade fått suddig syn fick hon rådet att vänta eftersom det sannolikt var en inflammation. Istället var det näthinneavlossning och hon blev nästan av med hela synen på ena ögat.

Foto:

Övrigt2018-02-05 22:00

En lördagsmorgon i slutet av september vaknade Gunilla Nordberg från Oppeby och märkte att något var fel med synen då hon såg suddigt på vänstra ögat. Eftersom hon blev orolig ringde hon till vårdguiden på 1177 för att få råd om vad det kunde vara samt ifall hon borde åka in på en gång till sjukhuset.

– De två första jag pratade med tyckte jag skulle åka in till primärvården och ögonjouren men de fick inte tag på någon där och bad mig ringa tillbaka inom en halvtimma. När jag ringde tillbaka den tredje gången så sade hon jag pratade med att det inte var allvarligt. Eftersom hon jobbat på ögon menade hon att hon visste vad hon pratade om. Jag kunde söka en läkare på måndag i stället då hon trodde det var en inflammation och inte något akut.

När söndagen kom vaknade Gunilla Nordberg och synen var då helt borta på vänsterögat. Väl inne på akuten kunde de konstatera att hon fått näthinneavlossning och hon fick åka med ambulans till Västerås.

– Om man får näthinneavlossning har man 48 timmar på sig innan gula fläcken lossnar. Eftersom mitt problem hade börjat på fredagen hade den tiden redan gått. När jag kom till Västerås var gula fläcken fortfarande kvar så de tog kontakt med Örebro där jag skulle opereras.

Men i Örebro kunde läkarna bara konstatera att gula fläcken lossnat samt att de inte kunde göra något åt skadan.

– Det kändes för jävligt. Nu har jag bara två procent syn på ögat. Jag kan se, men allt är dimmigt och krokigt. Jag kan inte se alla färger och även om jag tittar med båda ögonen är det nästan allt dimmigt ändå eftersom det sjuka ögat tar över.

Gunilla Nordberg säger att hon anmälde ärendet till Patientnämnden och att 1177 Vårdguiden sagt till henne att de gjorde en egen utredning av händelsen där sjuksköterskan ska ha fått en tillsägelse. Samtidigt vill hon nu ge rådet till andra som hamnar i sits att söka sig till ögonjouren direkt i stället för Vårdguiden.

– För om det handlar om ögonen kan det gå väldigt fort. Och att man står på sig mer om man ringer till 1177. Om jag gjort det hade de kanske kunnat rädda ögat.

Eva Faltin som är samordnare på utvecklingsenheten svarar via landstingets presskontakt Fredrik Gustavsson att de inte vill uttala sig i ärendet innan IVO gjort sitt utlåtande. Men hon tillägger att 1177 använder sig av ett nationellt beslutstöd, rådgivningsstödet (RGS), för att bedömningarna ska bli konsekventa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!