Här är tågen hetaste jobbfrågan

Arbetslösheten i Gnesta är förhållandevis låg, tack vare närheten till Stockholm. Därför är möjligheten till pendling en av de viktigaste politiska frågorna i kommunen.

Foto:

Övrigt2018-01-15 19:02

4,6 procent av Gnestaborna var arbetslösa vid årsskiftet, enligt Arbetsförmedlingens siffror. Det är betydligt lägre än rikssnittet (7,5 procent), och bara grannen Trosa, som också ligger på behagligt pendlingsavstånd från Stockholm, är bättre i Sörmland.

Över hälften av förvärvsarbetarna som bor i Gnesta jobbar dock i en annan kommun, enligt SCB:s senaste siffror från 2016 (3 000 pendlare och 2 300 som bor och jobbar i Gnesta).

Därför är pendel- och regionaltågen, och till viss del även väg 57 som många bilpendlare använder, heta politiska frågor. Tågtrafiken är också en fråga som kommunpolitikerna har svårt att förhålla sig till, eftersom de har relativt små möjligheter att påverka i praktiken. Men trots att nationella myndigheter och landsting håller i de flesta spakarna kommer ämnet ofta upp på dagordningen när kommunfullmäktige i Gnesta sammanträder, och så lär det fortsätta.

Bland annat har Vänsterpartiet föreslagit tätare turer på Gnestapendeln. Svaret från majoriteten har varit att det redan i dag är för trångt på spåren förbi Gnesta, som är en del av Västra stambanan.

Samtliga partier är överens om att pendeltåget är viktigt för kommunens välmående, och flera lokalpolitiker menar att man påtalar detta för partikollegor på riksplanet.

Pendeltåget var en ännu hetare fråga inför valet 2014, då Trafikverket hade föreslagit en nedläggning av Gnestapendeln på grund av den stora trängseln på spåren.

Hur ska Gnestaborna få arbete i framtiden?

Moderaterna

Vi har en utbredd företagar- & entreprenörsanda som vi ska vara stolta över & lyfta. Många skapar sitt eget arbete & flera skapar arbete även för andra. Med fokus på högre studier får vi även bredd i anställningsbarheten. Vi tittar på vidareutbildningar & kompletteringsmöjligheter för bristyrken. Goda kommunikationer gör att vi kan finnas på en stor arbetsmarknad.

Socialdemokraterna

Den främsta vägen till arbete är en bra skolgång. Därför ska alla elever få förutsättningar att klara kunskapsmålen och skaffa sig gymnasiebehörighet. Bra stöd till unga vuxna för att fler ska gå vidare till högre utbildning samt för de som funderar på karriärsbyten. Vi vill också fortsätta samverka med det lokala näringslivet för att främja utveckling och tillväxt av nya jobb.

Centerpartiet

Vi anser att kommunen måste planlägga ny industrimark för att kunna locka nya företagsetableringar. Arbetspendling till våra närliggande kommuner och Stockholm är en förutsättning Gnestas överlevnad. Pendlingsmöjligheten har högsta prioritet i vår agenda. Där är både pendeltåget och regionaltågstrafik givna alternativ. Om möjligt ser vi gärna en utökning av antalet turer.

Vänsterpartiet

Kollektivtrafiken måste fungera för alla dem som pendlar till jobb i Södertälje och Stockholm. Ordentliga krav måste ställas på MTR beträffande pendeltågen. Utbyggnad av fiber måste fortgå så att även hela landsbygden får fiber. Därmed underlättas start av nya, små företag.

Miljöpartiet

Vi är en entreprenörskommun och behöver bli bättre på att stödja det lokala näringslivet att gå från idéer till verklighet. Vi behöver säkra lokala företags kompetensbehov genom till exempel utökad vuxenutbildning och riktad matchning. Vi vill minska antalet långtidsarbetslösa i kommunen genom att låta fler ta del av det samarbete kommunen har med Arbetsförmedlingen.

Sverigedemokraterna

Det ska vara gynnsamt att ha industrier kvar i Gnesta. Man ska gynna de lokala företagarna vilket i sin tur leder fler anställningar som resulterar i fler arbetstillfällen.

Feministiskt initiativ

Sex timmars arbetsdag får fler människor i arbete, vilket innebär färre sjukskrivningar och högre produktivitet. Underlätta för småföretagare som vill leva i Gnesta, vi stöder kooperativt företagande. Lika lön för lika arbete. Fungerande kollektivtrafik för att underlätta arbetspendling.

Inget svar från Liberalerna

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!