4,6 procent av Gnestaborna var arbetslösa vid årsskiftet, enligt Arbetsförmedlingens siffror. Det är betydligt lägre än rikssnittet (7,5 procent), och bara grannen Trosa, som också ligger på behagligt pendlingsavstånd från Stockholm, är bättre i Sörmland.
Över hälften av förvärvsarbetarna som bor i Gnesta jobbar dock i en annan kommun, enligt SCB:s senaste siffror från 2016 (3 000 pendlare och 2 300 som bor och jobbar i Gnesta).
Därför är pendel- och regionaltågen, och till viss del även väg 57 som många bilpendlare använder, heta politiska frågor. Tågtrafiken är också en fråga som kommunpolitikerna har svårt att förhålla sig till, eftersom de har relativt små möjligheter att påverka i praktiken. Men trots att nationella myndigheter och landsting håller i de flesta spakarna kommer ämnet ofta upp på dagordningen när kommunfullmäktige i Gnesta sammanträder, och så lär det fortsätta.
Bland annat har Vänsterpartiet föreslagit tätare turer på Gnestapendeln. Svaret från majoriteten har varit att det redan i dag är för trångt på spåren förbi Gnesta, som är en del av Västra stambanan.
Samtliga partier är överens om att pendeltåget är viktigt för kommunens välmående, och flera lokalpolitiker menar att man påtalar detta för partikollegor på riksplanet.
Pendeltåget var en ännu hetare fråga inför valet 2014, då Trafikverket hade föreslagit en nedläggning av Gnestapendeln på grund av den stora trängseln på spåren.