Henderson vill ha lagkänsla även i depån

Griparnas så bärande lagledare Anders Fröjd kan inte fortsätta. Men ersättaren är redan klar: Eskilstunakillen Robert Henderson, 30 år, blir ny bas i Nyköpingsklubbens depå.

Robert Henderson har en säsong som allsvensk lagledare bakom sig, i Valsarna, och är nu klar för Griparna.

Robert Henderson har en säsong som allsvensk lagledare bakom sig, i Valsarna, och är nu klar för Griparna.

Foto: Privat

Övrigt2018-05-08 19:00

– Det känns jättebra att han var intresserad direkt när jag frågade nu när Fröjd tackade nej. Det var av familjeskäl och vi kommer inte släppa kontakten. Robert Henderson är relativt ung, men ändå en riktig kvalificerad kille med den rätta speedwaybakgrunden. Han är ingen dålig ersättare, säger Griparnas ordförande Percy Lundkvist.

Han kommer faktiskt som det ser ut nu sätta upp sig som assisterande lagledare.

– Det har jag ju varit i år också, mest bara om han skulle bli försenad eller kanske missa någon match så finns jag till hands. Jag har känt Robert Henderson sedan han var knatteförare – det funkar bra mellan oss, säger Percy.

Robert Henderson är allra mest känd som isracingförare, men har även en gedigen bakgrund som speedwayförare. I år har han haft fullt upp parallellt med pendlandet från Eskilstuna till jobbet i Örebro och hoppat in och hjälpt Gripföraren Linus Eklöf i Smedernas elitseriematcher.

– Ja, jag var och hämtade honom på flygplatsen då han avbryter sin semester för den avgörande SM-finalen och är ju på plats på Gröndal så får vi se hur mycket jag behövs. Det har varit en del åkande men nu får jag i alla fall närmare hem från matcherna än i Hagfors, säger Robert Henderson med ett skratt.

Hur är du som ledare?

– Det har varit mycket att lära sig eftersom säsongen i Valsarna faktiskt är min första som seriös ledare. Omställningen från att köra var stor; man måste se mera till helheten och hur det ser ut på banan för var och en – inte bara titta på poängen.

Vad blir det viktigaste nu när du får vara med och forma ett allsvenskt lag där bara heatledaren Oliver Berntzon är klar?

– Jag vill framför allt ha ett LAG som fungerar jättebra TILLSAMMANS: leverans även i depån. Alla ska hjälpa alla i depån, speciellt de bättre och mera erfarna.

Magnus "Zorro" Zetterström är råmodellen under sin tid som förare med andra ord?

– Precis så, och nu har det varit Peter Ljungs uppgift. Sedan vill jag ha förare som kommer med fräscha grejor – brutalt viktigt på allsvensk nivå.

Jag antar att du vill behålla Ljung?

– Absolut. Det är viktigt att behålla en stomme från årets lag. Jag har faktiskt redan hunnit prata med några från årets trupp och de verkar ha positiv inställning. Sedan får man avvakta någon vecka med Linus Eklöf, som ju har SM-finalen och sedan ska tillbaka på sin semester.

Men du är redan uppe i 5,0 i ingångssnitt med Berntzon och eventuellt Ljung – inte lätt att bygga ett kvalitetslag om 9,5 i taksnitt står fast va?

– Nej, det blir omöjligt, och jag tycker att det är riktigt illa när svenska förare, som Victor Palovaara som blev petad i Piraterna, kommer i kläm efter en bra säsong. Det vore förödande om vissa av de duktiga juniorerna, som inledde årets säsong med 0,5, inte får körning nästa år.

Henderson vill gärna ha besked från Svemo väldigt snart angående snitten.

– Annars går det ju inte att bygga ett lag. Jag är faktiskt för att ta bort taksnittet helt, men vi får avvakta och se.

Hur känns det till sist att ersätta en av Sveriges skickligaste matchcoacher?

– Det är stora skor att fylla. Fröjd är jävligt bra, men vi har bra kontakt – fick lite tips redan till den här säsongen. Och jag kommer bygga vidare på hans lagbygge där förarna har kul ihop.

Snitt för Griparnas förare efter säsongen

Peter Ljung 2,604, Timo Lahti 2,534, Oliver Berntzon 2,327 (klar för 2019), Kevin Wölbert 2,222, Marcin Nowak 1,933, Linus Eklöf 1,581, William Björling 1,162, Emil Millberg 1,080, Adrian Gheorghe 0,500.

Dessa justeras lite till Svemos officiella snittlista inför säsongen 2019. Taksnitt under årets säsong var 9,5 och då var det obligatoriskt med två 0,5-snittförare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!