– Det är helt oacceptabelt att våra kommuninvånare inte kan ta sig till och från jobb och studier. Därför har vi också begärt nya prioriteringskriterier för Gnestapendeln. Vi stämmer även av med SL varje vecka. Nyligen kom statistik som visat att det här året har pendeltåget varit bland de mest punktliga i SL-området , hävdar kommunalrådet Ann-Sofie Lifvenhage (M) som även sitter i kolletivtrafikmyndighetens styrelse.
Sörmlands kollektrafikmyndighet och utredaren Matthias Pfeil instämmer.
– SL-pendeln har under januari - september legat på runt 97 procent när det gäller punktlliga avgångar, säger Pfeil.
Fast hur räknar man då - ofta är ju tågen från Stockholm försenade med tio minuter och redan när man sitter på Stockholmståget så vet man att ett i princip tomt anslutningståg lämnar Södertälje hamn och åker mot Gnesta? Dessutom drabbas resenärer dubbelt när anslutningsbussar mot Stjärnhov och andra orter åker ifrån en.
– Jo, det stämmer, statistiken är baserad på uppgifter från Södertälje hamn och Gnesta. Vi får kräva förbättrad redovisning, säger Matthias Pfeil och plötsligt påpekar att "det inte varit ett så extremt turbulent år sedan 2011."
– Det gäller exempelvis tågförbindelser och nedallna ledningar runt Katrineholm och Flen vilket i sin tur drabbar Gnesta. Redan nu är det kapaciteten som styr. Gnestapendeln tvingas alltid vänta in tågen från Västra stambanan, som har företräde.
Kollektivtrafikmyndigheten ska snarast ha ett möte med SL för att få alla fakta på bordet.
– Det är bara att beklaga men det här är en fråga för rikspolitiken. Den borde prioriteras, hävdar Matthias Pfeil som själv bor i Gnesta och dagligen pendlar till jobbet i Nyköping med buss.