"Kung Ljung" klar för Griparna

Griparna värvar förra säsongens i samma paket bästa och mest rutinerade allsvenska förare.

Peter Ljung bor i Vetlanda och har de senaste åren kört för stadens lag och Dackarna i elitserien samt burit vassaste allsvenska laget Västervik, som i år tog steget upp till högsta serien.

Peter Ljung bor i Vetlanda och har de senaste åren kört för stadens lag och Dackarna i elitserien samt burit vassaste allsvenska laget Västervik, som i år tog steget upp till högsta serien.

Foto:

Övrigt2017-09-17 23:03

I vilken allsvensk klubb skulle Peter Ljung hamna i nu när Västervik tar steget upp till elitserien. Det var en av de största frågorna i speedwayallsvenskans silly season. Och "Kung Ljung", som Västerviks härförare kallas har valt att köra för Nyköpingsklubben Griparna!

Nyköpingslaget har haft Ljung, som fyller 35 år denna måndag, på sin önskelista väldigt länge. Nu är namnteckningen i hamn. Då seglar laget upp som en av favoriterna i allsvenskan efter att ha haft skrällpotential de senaste åren och även nått allsvensk final 2016. Detta kan man säga redan innan de andra lagen blir kompletta – de bägge kombinationslagen är det tyst om.

– Ja, i och med att vi har "Kung Ljung" med och laget som vi har klart nu, så har vi jäkligt stor chans att gå till final – och även ta finalen, säger Griparnas ordförande Percy Lundkvist, som var extremt lättad och glad efter att ha väntat länge på att det positiva beskedet skulle dimpa ner i faxen.

Ska man direkt plocka fram det enda problemet är det ingångssnittet. Ljung låg länge på makalöst högt snitt i allsvenskan när Västervik bara trummade på under våren men landade till sist på 2,393, vilket fortfarande var högst av alla. Med parametrar som elitserien inräknat går Ljung in i Griparna med 2,490 och då ska man komma ihåg att snittaket är kraftigt sänkt.

– Men det kommer att gå att få till bra lag med Ljung på grund av den nya regeln med att alla måste ha två 0,5-förare i uppställningen, säger Percy.

Ljung kör bra på alla sorts banor, bemästrar såväl de korta och aviga i Nyköping och Norrköping som mera normala som den i Hagfors. Förutom individuella SM-medaljer märks det att karriären har varit lång och bra då det finns guld i lag-VM för Sverige både 2004 och 2015. Det är lika med en stabil landslagsförare helt enkelt som ansluter.

– Han är en så komplett förare att det inte spelar någon roll var han kommer. Det är en 13-poängsförare – minst – på alla allsvenska arenor nästa år. Han är startsnabb, tekniskt skicklig, tuff och stabil och har så mycket rutin från både elitserien, utländska toppligor och landslaget. Ljung en är en riktig drömförare att ha i sitt eget lag, säger Percy.

Men en vass 0,5:a till känns nödvändig om det ska kunna bli stora allsvenska segerchanser – där noteras att Griparnas span Christoffer Selvin inte har presenterats av någon annan klubb ännu.

– Jag hörde att Selvin skulle köra i något annat lag, men vi kommer kolla över 0,5-sidan nu.

Hos övriga allsvenska klubbar var helgen blek; Valsarna har skrivit med Magnus Karlsson. Men nu när Piraterna har fått tillbaka Linus Sundström och Vargarna fick behålla Kim Nilsson kontrar Griparna med Peter Ljung.

Här är Griparnas trupp – de sju ordinarie klara

Därmed har Griparna fyllt hela kvoten av sju ordinarie förare som är tillåtet at ha i truppen nästa år, ingångssnitten inom parentes:

Peter Ljung 2,490,

Timo Lahti 2,196

Kevin Wölbert (Tyskland) 2,000

Marcin Nowak (Polen) 2,000

Linus Eklöf 1,438

Oliver Berntzon 1,410

Alexander Edberg 0,618

I 0,5-snittdelen av truppen finns två förare som just nu är tänkta till förstauppställningen:

William Björling

Emil Millberg

Dessutom kommer det att finnas några rena backupförare på 0,5-sidan. Adrian Gheorghe är den som är klar i den rollen. Dessutom brukar Griparna skriva in Alex Edbergs polske mekaniker, tidigare juniorelitföraren Maciej Piaszczynski.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!